Gebruik online reviews!

Gebruik online reviews!

Een bezoeker heeft online diverse mogelijkheden om diensten af te nemen of producten te kopen. Er zijn tal van websites die soortgelijke producten en/of diensten als u aanbieden, die dus als concurrenten gezien kunnen worden. Onderscheidend vermogen is zeer belangrijk, ook online! Hoe onderscheidt u zich van de concurrentie? Om u te onderscheiden zijn er tal van mogelijkheden. Een belangrijke factor van de ‘online winkelstraat’ is vindbaar zijn én opvallen.

Online vindbaar worden

Als u niet online vindbaar bent, heeft opvallen ook geen zin. Stap één is dus dat u minimaal te vinden bent voor uw potentiële bezoekers. Dit kunt u online op een aantal manieren doen:

  • Zoekmachine Optimalisatie
  • Zoekmachine Adverteren
  • Adverteren op Social Media
  • Extern adverteren

In dit artikel focussen wij ons op het vindbaar zijn in de Google Organische resultaten en het opvallen in deze resultaten. Dit zijn de ‘gratis’ zoekresultaten, waarbij niet per klik betaald wordt. De overige mogelijkheden van online vindbaar zijn, behandelen we niet.
Om vindbaar te zijn in de organische resultaten van Google moet uw website zo optimaal mogelijk zijn op de volgende drie hoofdfactoren: de techniek, de content en de kracht van de website. Technische factoren zoals website snelheid en leesbaarheid voor Google ondersteunen de content op de website zoals teksten en afbeeldingen. Deze twee factoren versterken dan weer de kracht van de website. Deze kracht wordt opgebouwd door een groot aantal verwijzende links vanaf andere websites. Al deze factoren bij elkaar, in relatie tot de concurrentie, resulteren in uw zoekmachine positie.

Opvallen in de zoekresultaten

Staat u eenmaal in de top van Google, maar resulteert dit nog niet in grote aantallen bezoekers? Dan heeft u de mogelijkheid om extra op te vallen door gebruik te maken van reviews! Door reviews te gebruiken op een beoordelingswebsite of Google+, verschijnen er gouden sterren in uw advertenties of bij uw organisch zoekresultaat. Dit geeft u onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie. Op deze afbeelding is duidelijk te zien dat het zoekresultaat met de sterren meer opvalt:

Reviews in de Google zoekresultaten

Doordat de websites extra opvallen, realiseren ze wellicht meer bezoekers dan een website die een hogere positie heeft. Deze reviews hebben dus een voordeel ten opzichte van websites die deze niet gebruiken.

Hoe maakt u gebruik van reviews?

Om de reviews te laten weergeven in de Google zoekresultaten kunt u gebruik maken van een beoordelingswebsite of van beoordelingen in uw Google+ omgeving. De beoordelingen op uw Google+ pagina worden gebruikt om het aantal sterren in de zoekresultaten weer te geven, echter bepaalt Google of de sterren dan wel, dan niet worden getoond. U kunt ook gebruik maken van rich snippets, hoe u dat doet leest u in dit antwoord bij de Google Webmaster Tools.

Andere voordelen van reviews

In de offline wereld is een aanbeveling van een derde of bekende meestal de beste. U heeft op deze manier waarschijnlijk direct vertrouwen in het bedrijf of de zekerheid dat een product op tijd bezorgd wordt. Door de aanbeveling is de kans zeer aannemelijk dat u zaken gaat doen. Online is er deze mogelijkheid ook! Door gebruik te maken van reviews, maakt u in principe gebruik van aanbevelingen van derden. Door deze aanbevelingen maakt u gebruik van een van de sterkste marketingkanalen die er zijn: mond-tot-mond reclame.
Er zijn tal van data beschikbaar om aan te tonen dat u reviews zou moeten gebruiken op uw website:

  • 61% van de consumenten leest eerst reviews, voordat ze besluiten een dienst af te nemen of een product te kopen;
  • 45% van de consumenten wordt beïnvloed door ervaringen en beoordelingen van anderen;
  • middels reviews krijgt u inzicht in uw klanttevredenheid;
  • u kunt inspelen op ontevreden klanten en uw kracht laten zien aan anderen. Door ontevreden klanten te helpen, zien anderen dat u echt bezig bent met u product en/of dienst. Dit wordt zeer gewaardeerd;
  • 85% van de consumenten vertrouwt online reviews;
  • reviews zijn de beste vorm van online mond-tot-mond reclame.

Credits: www.marketingfacts.nl en www.webwinkelweblog.nl.

Wij adviseren om de bovenstaande redenen om gebruik te maken van online reviews. Benieuwd hoe u dit kunt doen? Neem contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek.

Koen Evers
koen@wetalkseo.nl

Online marketeer en ondernemer sinds 2005. Speerpunt voor mij: maken van ambassadeurs: oftewel goede diensten leveren d.m.v. een efficiënte en effectieve SEO campagne

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.