Het starten van een bedrijfsblog

Het starten van een bedrijfsblog

Steeds meer bedrijven zijn in de weer met een bedrijfsblog op hun website, niet heel vreemd want een blog is ontzettend goed voor de SEO van je website. Echter moet je content wel van toegevoegde waarde zijn en de blog moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Een aantal jaren geleden werd er overal geroepen dat je een bedrijfsblog moest beginnen, veel bedrijven zijn toen spontaan begonnen met het bijhouden van hun blog. Helaas zonder enige strategie. In dit artikel worden een aantal belangrijke tips beschreven bij het opzetten van een bedrijfsblog, maar eerst wordt er uitgelegd waarom een blog een goede toevoeging is aan een website.

Wat is het nut van een bedrijfsblog?

  • Je kunt een blog inzetten voor klantenbinding. Dit doe je door je open op te stellen naar je klanten, in een blog kun je namelijk de menselijke kant van het bedrijf laten zien. De persoonlijke boodschap van het bedrijf kan bijdragen aan de klantrelatie.
  • Een blog helpt je na te denken. Op een blog moet met regelmaat een nieuwe bijdrage verschijnen, hiervoor moet je op de hoogte zijn van de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied en het is belangrijk om vakkundige artikelen te schrijven. Je bent dus genoodzaakt om telkens je kennis te verbreden.
  • Een dynamische pagina, zoals een blog, kan je helpen om beter gevonden worden binnen de zoekmachines. Elke website heeft statige pagina’s waar soms maanden of jaren niet veel aan veranderd wordt, voor zoekmachines is het belangrijk dat een website dynamisch is. Door een bedrijfsblog toe te voegen aan je website waar regelmatig nieuwe content op verschijnt creëer je een dynamische website.
  • Een blog draagt bij aan betere communicatie met de doelgroep. Dit creëer je door te reageren op de comments, je opent als het ware een dialoog.

 

Tips bij het opzetten van een bedrijfsblog

  • Wanneer je een bedrijfsblog start als aanvulling op je SEO is het belangrijk dat je blog op je eigen domein staat, je blog moet een vast onderdeel van je website worden. Soms zie je nog dat een blog op een apart subdomein staat. Een blog op een ander domein heeft SEO technisch geen toegevoegde waarde voor je eigen website.

We Talk SEO

  • Integreer je blog in je website. Dit doe je door interne links toe te voegen aan je content, door de laatst toegevoegde artikelen op de homepage te tonen en door de URL van het blogbericht te integreren met je site.
  • Bepaal een contentstrategie.  Kies een aantal categorieën waar je over wilt schrijven en stel doelen op per categorie.
  • Houd via Analytics in de gaten welke onderwerpen de bezoekers interessant vinden, je kunt hier je toekomstige berichten op afstemmen.
  • Zorg voor gestructureerde content, maar afwisseling is ook wel fijn. Je kunt hierbij denken aan gastbloggers, winacties, behaalde resultaten, de inhoud van de nieuwsbrief of kennis delen. Houd altijd in acht dat je schrijft voor de bezoekers, dus stel jezelf bij alles de vraag of het wel interessant is voor de bezoekers.
  • Als laatste is het van belang om de content te delen op social media. Zorg ervoor dat je de berichten afstemt op de lezers, via Facebook zul je andere lezers bereiken dan via LinkedIn. Houd hier rekening mee voordat je de content gaat delen.
Tags:
Koen Evers
koen@wetalkseo.nl

Online marketeer en ondernemer sinds 2005. Speerpunt voor mij: maken van ambassadeurs: oftewel goede diensten leveren d.m.v. een efficiënte en effectieve SEO campagne

No Comments

Post A Comment