Hoe schrijf je goede SEO-teksten?

Hoe schrijf je goede SEO-teksten?

Tekstschrijvers krijgen er steeds vaker mee te maken: het schrijven van webteksten. Dit is echter heel wat anders dan het schrijven van een tekst voor een flyer, column of brochure. De teksten op je website moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Voor Google moet het duidelijk worden waar jouw website over gaat. De content moet aantrekkelijk en interessant zijn voor potentiële klanten en de tekst moet aansporen tot actie. Veel mensen richten zich enkel op de vindbaarheid in Google. Zoekmachineoptimalisatie is belangrijk en je moet hier ook aandacht aan besteden, je concurrenten doen dit immers ook. Toch moet je oppassen dat je teksten niet enkel en alleen gericht zijn op Google. Het moeten fijne leesbare teksten blijven die de bezoekers aanspreken. Het lijkt misschien lastig, maar dat valt reuze mee. Na het lezen van onderstaande tekst weet jij wat je wel en niet moet doen.

 

Hoe vindt Google jouw site?

Middels een zoekrobot genaamd crawler doorloopt Google alle pasearch-engine-411105_640gina’s op jouw website. Google kijkt voornamelijk naar de teksten. Aan de hand van de teksten bepaalt Google waar jouw website over gaat. Let wel: Google is slim en kan goed beoordelen of de teksten op jouw website puur zijn geschreven om de ranking te manipuleren of dat het oprecht is. Het is dus belangrijk dat jij de tekst in eerste instantie schrijft voor je bezoekers. Je moet natuurlijk wel een aantal zoekwoorden opnemen in je tekst, anders wordt het wel heel lastig om een goede positie in Google te krijgen.

 

Hoe begin je met het schrijven van webteksten?

Veel mensen beginnen meteen in zoekwoorden te denken. Het is verleidelijk om je onder te laten dompelen door alle technische mogelijkheden. Zoekwoorden, linkjes en een tekst van minimaal 500 woorden. Al snel zie je door de bomen het bos niet meer en verlies jij je in alle technieken omtrent SEO. Doe eerst even een stapje terug. Je kunt ook geen brochure tekst schrijven zonder te weten wat het doel van de brochure is, voor wie je het schrijft en wat je er mee wil bereiken. Dit is bij teksten voor zoekmachineoptimalisatie precies hetzelfde. Ga na wat je missie is en schrijf een aantal dingen op voordat je gaat beginnen met schrijven.

  • Wat maakt jouw website uniek?
  • Welk product of welke dienst verkoop je?
  • Waarom willen mensen dit kopen?
  • Voor wie schrijf je de teksten op de website?
  • Wat wil je dat de mensen doen na het lezen van de tekst?
  • Indien dit niet lukt, wat is dan je vervolgplan?

Denk hier eerst goed over na voordat je begint te schrijven. Met deze vragen in je achterhoofd schrijf je teksten die beter bij de doelgroep aansluiten. Dit heeft als gevolg dat mensen het interessant vinden en eerder geneigd zijn om erover te praten en het te delen. Begin dus nooit zomaar met het bedenken van zoekwoorden en het lukraak schrijven van een tekst.

 

Zoekwoorden bepalen

Vervolgens ga je verder met het bepalen van zoekwoorden. Dit zijn de woorden die je potentiële klanten gaan intikken in Google. Mede op basis hiervan bepaalt Google wie er bovenaan komt te staan en wie niet. Het is belangrijk dat je een lijst maakt van alle termen, woorden en woordengroepen waarop jij gevonden wil worden. Een moeilijke maar cruciale taak. Om de juiste woorden te bepalen, moet je als het ware in het hoofd van je doelgroep kunnen kijken. Op welke woorden zoeken zij, hoe zoeken ze en hoe sluit dat aan op jouw website? Het wordt steeds lastiger om erachter te komen op welke woorden jouw doelgroep zoekt. Voordat je de Google zoekplanner raadpleegt, is het verstandig om rond te vragen in je omgeving. Waar zouden zij op zoeken? Kijk ook eens naar hoe je concurrenten het aanpakken. Typ ook een woord in de zoekbalk van Google. Google komt zelf al met verschillende suggesties. Hier kun je wellicht inspiratie uit halen. Nadat je een hele lijst hebt opgesteld ga je naar de Keyword Planner van Google. Hier voeg je jouw lijst met woorden in. De planner geeft weer hoe vaak er op de woorden of woordengroep wordt gezocht en hoe hoog de concurrentie is.

 

Het schrijven van de tekst

Je hebt onderzocht op welke woorden de meeste mensen zoeken en je hebt in je omgeving gevraagd hoe zij het aan zouden pakken. Je hebt een beetje in kaart gebracht hoe jouw doelgroep denkt. Dit neem je mee bij het schrijven van je teksten. Het is namelijk belangrijk dat jij de juiste combinatie vindt tussen het schrijven van een Google vriendelijke tekst en een tekst die interessant is voor je bezoekers. Schrijf de tekst in eerste instantie voor je doelgroep en vergeet de zoekmachineoptimalisatie. Maatyping-690856_640k het aantrekkelijk en lekker leesbaar. Het is belangrijk dat je een tekst schrijft van minimaal 350 woorden. Het schijnt dat een bezoeker maar twintig procent van je tekst leest. Het is dus belangrijk dat jij, middels je woorden, de bezoeker triggert en overtuigd. Je verkoopt je product door middel van tekst. Je overtuigt de bezoeker en neemt eventuele drempels weg. Beschrijf de voordelen, laat zien waarin jij anders bent en wat je te bieden hebt. Zorg daarnaast ook voor een stukje herkenning. Dit kan door middel van een voorbeeld, een filmpje of een afbeelding. Mensen moeten zich kunnen associëren met wat ze aangeboden krijgen.

 

Zoekwoorden implementeren

Je hebt een sterke en goede tekst geschreven. Je tekst gaat mensen overtuigen en zorgen voor conversie. Dan is het tijd om de zoekwoorden in je tekst te verwerken. Dit klinkt wellicht moeilijker dan het is. Google mag dan steeds slimmer worden, de websites worden nog altijd geïndexeerd door machines. Je moet de zoekmachine de juiste signalen geven en dit doe je door de zoekwoorden op een juiste manier te verwerken in je tekst. Je plaatst je zoekwoorden in verschillende gedeeltes van je tekst. Hieronder staat beschreven waar je de zoekwoorden in terug moet laten komen.

 

Titel

Niet geheel onbelangrijk, de titel. Het is het beste wanneer het zoekwoord aan het begin van de titel staat. De zoekmachine begrijpt dan meteen waar de pagina over gaat.

 

Meta-description en url

Denk niet alleen aan de tekst zelf, maar ook aan de achterkant van je website. Vul de meta-omschrijving bijvoorbeeld goed in. Dit is een korte omschrijving van je webpagina. Deze korte tekst wordt getoond bij de zoekresultaten. Een opvallende meta-description kan zorgen dat mensen eerder op je website zullen klikken. Verwerk de zoekwoorden ook in je url. Hiermee maak je wederom duidelijk waar je pagina over gaat.

 

Inleiding en tussenkopjes

Het is belangrijk om meteen in de inleiding duidelijk te maken waar je pagina over gaat. Laat je zoekwoorden daarom terug komen in de eerste tien woorden van je alinea. Blijf wel in de gaten houden dat de tekst lekker moet lopen. Dat is belangrijker dan de zoekwoorden er koste wat kost in verwerken. Tussenkopjes zijn bijna belangrijker dan de rest van de tekst. Gebruik daarom ook zoekwoorden in je tussenkopjes. Deze maak je op in het template. De titel beschikt vaak over een H1 kop en de tussenkopjes H2, maar deze kunnen ook een H3 t/m H6 kop bevatten. Voeg ook alt-teksten toe aan je afbeeldingen. Dit is de tekst die onder de afbeeldingen komt te staan en hier kun je tevens je zoekwoorden in verwerken.

 

Afsluiten

Zorg ervoor dat je in de laatste alinea nog eens je zoekwoorden benadrukt. Dit is het laatste signaal dat je aan Google doorgeeft en het bevestigd nogmaals waar de pagina over gaat.

 

Wat moet je vooral niet doen?

De grootste valkuil voor veel mensen is over-optimalisatie. Google blijft zich verbeteren en komt steeds weer met nieuwe updates. Zodra Google doorheeft dat jij expres die zoekwoorden gebruikt, kun je hiervoor afgestraft worden. Je zakt dan juist in de ranking in plaats van dat je stijgt. Gebruik je zoekwoorden dus niet om de twintig woorden. Dit leest niet lekker voor de bezoekers en Google ziet je website eerder als spam. Verder moet je de volgende dingen niet doen:

  • Tekst alleen voor Google schrijven. Zoals hierboven ook beschreven staat: schrijf de tekst voor je doelgroep! Zorg dat je webteksten kwaliteit uitstralen. Dat wekt meer vertrouwen op en je hebt een grotere kans dat je producten of diensten worden afgenomen.
  • Vergeet niet dat je conversiegericht moet schrijven. Je bezoekers moeten uiteindelijk overgaan tot actie.
  • Bloggen is erg goed om te doen, maar ga niet tien keer over hetzelfde onderwerp bloggen. Zo voorkom je dat je pagina’s tegen elkaar gaan concurreren.

Je weet nu hoe je te werk moet gaan met het schrijven van een goede SEO-tekst. Je weet waar je aan moet denken en wat je vooral niet moet doen. Kom je er niet uit? Vraag dan gerust om advies en vul hier het contact formulier in.

Koen Evers
koen@wetalkseo.nl

Online marketeer en ondernemer sinds 2005. Speerpunt voor mij: maken van ambassadeurs: oftewel goede diensten leveren d.m.v. een efficiënte en effectieve SEO campagne

No Comments

Post A Comment