(Niet)Mobielvriendelijk

Niet mobielvriendelijk

(Niet)Mobielvriendelijk

Google heeft eind vorige maand aangekondigd dat mobielvriendelijke websites vanaf 21 april een betere ranking zullen krijgen op mobiel.

Gebruikerservaring

Google wil met zijn zoekmachine de allerbeste ervaringen leveren aan de gebruikers ervan. Kort gezegd komt het erop neer dat ze de beste pagina’s willen tonen bij elke zoekopdracht die er geplaatst wordt. Om dit te kunnen bewerkstelligen is er een complex algoritme welke constant aan updates onderhevig is. Sinds de laatste jaren is er een trend waarneembaar waarin het duidelijk wordt dat het internet steeds meer betreden wordt door mobiele apparaten. In de begindagen van mobiel internet werden er aparte mobiele websites ontwikkeld, deze websites waren simpel in opzet en stonden vaak op een subdomein. Omdat er zoveel verschillende resoluties en schermgroottes kwamen, is er een andere manier van webdesign ontstaan: responsive design. Hiermee is het mogelijk om een website te laten schalen zodat deze op alle schermresoluties- en groottes te bekijken is.

Om de beste gebruikerservaring te bieden op mobiel, is Google vanaf eind november vorig jaar begonnen met het aanpassen van het uiterlijk van de zoekresultaten. Mobielvriendelijke websites kregen vanaf dat moment een label die de gebruiker duidelijk maakt dat de website mobielvriendelijk is.

Mobielvriendelijk zoekresultaat

Criteria:

Om een label te krijgen die laat zien dat een website mobielvriendelijk is moet deze aan een aantal criteria voldoen:

  • Mobielvriendelijk technologie gebruiken, flash is uitgesloten
  • Tekst moet leesbaar zijn zonder te zoomen
  • Content moet zich aan de schermgrootte aanpassen zodat er niet gezoomd hoeft te worden
  • Links mogen niet te dicht bij elkaar staan

Als deze criteria niet aangehouden worden moeten mobiele gebruikers op de website inzoomen om de tekst goed te kunnen lezen, moeten ze horizontaal scrollen om alle content te kunnen zien en kunnen ze hierdoor makkelijker beslissen om terug te keren naar de zoekresultaten.

Mobielvriendelijke zoekresultaten

Tegelijkertijd met de aankondiging dat mobielvriendelijke websites een label zouden krijgen in de zoekresultaten heeft Google bekendgemaakt dat mobielvriendelijkheid in de toekomst een rankingfactor zou worden. De laatste aankondiging heeft bekendgemaakt dat die toekomst 21 april van dit jaar zal zijn. Vanaf dat moment zullen de zoekresultaten een verschil laten zien met de resultaten die zichtbaar zijn op desktop en zullen de mobielvriendelijke websites positief gaan stijgen ten opzichte van de niet-mobielvriendelijke websites.

Wat houdt dit in

Allereerst dat websites die niet mobielvriendelijk zijn lager in de zoekresultaten zullen komen. Afhankelijk van je doelgroep kan dit een groot verlies aan bezoekers opleveren. Websites die grotendeels afhankelijk zijn van mobiele gebruikers worden het hardste geraakt als de rankings zullen dalen.

Mobiel verkeer

Daarnaast zullen websites die niet mobielvriendelijk zijn aangepast moeten worden zodat ze dit wel worden. In een ideale situatie is het belangrijk om dit voor 21 april op orde te krijgen. Google heeft een tool om te testen of websites mobielvriendelijk zijn. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de URL van een website in te geven en na analyse wordt duidelijk gemaakt wat de status is.

Niet mobielvriendelijk

Negatief

Indien het resultaat niet positief is worden de items die niet correct zijn weergegeven. Niet zichtbaar in de afbeelding zijn links naar de verschillende oplossingen die geboden worden om de website aan te passen. Hiermee wordt het mogelijk om de website mobielvriendelijk te maken zodat de volgende uitkomst positief zal zijn.

Mobielvriendelijk

Is jullie website al klaar voor de update?

Koen Evers
koen@wetalkseo.nl

Online marketeer en ondernemer sinds 2005. Speerpunt voor mij: maken van ambassadeurs: oftewel goede diensten leveren d.m.v. een efficiënte en effectieve SEO campagne

No Comments

Post A Comment