21 SEO-tips om in 2021 goed gevonden te worden in Google!
Hoe zorg je er nu voor dat in 2021 jouw website altijd goed gevonden wordt in Google? In dit artikel geven we je 21 SEO-tips zodat jij met een frisse start het nieuwe jaar kunt beginnen! Kortom een kijkje in onze SEO-keuken, met eenvoudige tips die je direct kan doorvoeren.
Inhoudsopgave
1. Start met een zoekwoordenonderzoek
Door een zoekwoordenonderzoek kom je erachter wat jouw bezoekers echt belangrijk vinden. Overweeg daarom om een zoekwoordenonderzoek te laten uitbesteden aan een gespecialiseerde partij. Hoe beter jij in kaart hebt wat de zoekwoorden zijn waar jouw bezoekers op zoeken, des te beter weet jij wat relevante content is voor jouw website. Het heeft immers geen nut om je te richten op zoekwoorden waar niemand op zoekt of op woorden waar je (binnen je huidige budget) geen posities op kan behalen. Wij helpen je graag met een gratis beknopt zoekwoordenonderzoek, neem contact op en refereer naar dit artikel!
2. Better safe than… Maak jouw website veilig
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch zijn er nog veel websites die geen HTTPS-verbinding hebben aangevraagd voor hun website. Dit is echter een eenvoudige manier om hoger te scoren in Google, want Google beloont websites die een veilige verbinding aanbieden voor bezoekers. Zeker wanneer je een webshop hebt is dit belangrijk, want mensen willen graag veilig online kunnen shoppen. Met een HTTPS-verbinding laat je zien dat de privégegevens van jouw klanten beschermd worden en dus veilig zijn. Je kunt een SSL-certificaat eenvoudig aanvragen via jouw hostingprovider.
3. Maak SEO-vriendelijke URL´s
In een SEO-vriendelijke URL vind je de belangrijkste zoektermen.
Bijvoorbeeld: https://www.wetalkseo.nl/gratis-seo-tips/
in plaats van https://www.wetalkseo.nl/4563085-32245323/.
Leest een stuk prettiger en is ook gebruiksvriendelijker. Dit is belangrijk omdat een reeks cijfertjes niet duidelijk weergeeft wat een bezoeker van die URL gaat aantreffen. Door een duidelijk onderwerp in jouw URL te vermelden kan een bezoeker uit de URL afleiden waar de pagina over gaat. Google geeft aan dat een domeinnaam en URL niet prominent meespelen als rankingfactor, maar toch merken wij dat zowel de domeinnaam als URL nog veel impact hebben op de vindbaarheid in Google. SEO-vriendelijkheid bereik je dus o.a. door de essentie van de genoemde URL in zo min mogelijk zoekwoorden uit te drukken. Zorg hierbij voor een duidelijke structuur en hiërarchie, voorkom overlap in onderwerp op pagina’s. Een voorbeeld van een goede URL: https://www.fietsenwinkel.nl/kinderfietsen/meisjes/
4. Run, website, run! Hoe korter de laadtijd, hoe beter
Ken je dat? Dat je tien minuten zit te wachten totdat een website geladen is?
Wij ook niet.
Bezoekers wachten tegenwoordig niet meer tot jouw website als een stoffige oude dame herrezen is uit haar comateuze laadtijd. Snelheid is de norm! 2,5 seconden om precies te zijn. Dat is de maximumtijd die jouw bezoekers willen besteden om te wachten tot het grootste element van jouw webpagina geladen is. Dit kan bijvoorbeeld een afbeelding, tekstblok of video zijn. Duurt het langer, dan haken ze af of erger; dan komen ze nooit meer terug. Dit wil je voorkomen. Zorg daarom ervoor dat jouw website een snelle laadtijd heeft en check dit regelmatig.
5. Maak jouw website klaar voor de Google Page Experience Update
In 2021 staat een nieuwe update van Google gepland met een spannende, dure naam: de Google Page Experience Update. De essentie is vrij eenvoudig. Verschillende factoren in deze update zorgen gezamenlijk voor een goede gebruikerservaring. Met de introductie van dit nieuwe algoritme zal de gebruikerservaring een nóg grotere rol gaan spelen bij de beoordeling van websites. Zorg dus dat jouw website aan zoveel mogelijk criteria voldoet om hoog te blijven scoren in de zoekmachines.
6. Linkbuilding blijft belangrijk
Met een goede linkbuilding strategie wordt jouw website beter beoordeeld. Door te zorgen voor goede externe backlinks vergroot je de link,- domein-, en paginawaarde van je website. Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Google ziet deze links als aanbevelingen voor jouw site. Hoe relevanter en populairder de site en hoe minder uitgaande links deze site al heeft, hoe meer ‘kracht’ jouw website erbij krijgt. Dit is een complexe klus, die ook een “natuurlijke” aanpak vereist. Besteed daarom je linkbuilding uit of koop regelmatig relevante advertorials. Wij, We Talk SEO uit Etten-Leur, werken sinds 2005 aan een groot eigen netwerk van krachtige websites + hebben partnersites (top 100 websites in Nederland) en kunnen je hierbij helpen!
Je bezoeker komt op je website. Top! Hij bekijkt je homepage en… Raakt vervolgens volledig het overzicht kwijt. Maak het zo makkelijk mogelijk voor je bezoeker om te navigeren op jouw site. Zorg dat het menu eruit springt op de website en dat de navigatie simpel en duidelijk is. Het is ook handig als jouw homepage en contactpagina altijd makkelijk te vinden zijn op jouw site en het navigatiemenu op alle pagina’s zichtbaar is. Zorg voor een duidelijke interne linkstructuur op de pagina’s waarmee je bezoekers makkelijk naar andere relevante informatie doorlinkt. Verwijder inactieve pagina’s zodat bezoekers niet vastlopen op jouw website (404 meldingen). Hoe eenvoudiger bezoekers de gewenste informatie op jouw site kunnen vinden, hoe beter.
8. Schrijf kwalitatieve content
Content van goede kwaliteit is nog altijd king voor zowel nieuwe als bestaande websites. Bedrijven die anno 2021 denken dat bloggen dood is, of dat content op hun site niet regelmatig vernieuwd hoeft te worden omdat het ‘zo al wel goed is’, think again! Je wordt pas een autoriteit op jouw vakgebied als je regelmatig jouw klanten en bezoekers voorziet van nieuwe, relevante informatie. Dit zorgt ervoor dat je door zoekmachines wordt gezien als een expert in jouw vakgebied. Tegelijkertijd verbeter je daarmee jouw vindbaarheid in de zoekresultaten. Als die content dan ook nog eens SEO-proof is, heb je een win-win situatie. De zoekwoordanalyse moet inzichtelijk maken welke zoekwoorden nog niet goed gebruikt worden in je website en hoe je dus je website kwalitatief kan verbeteren.
9. Vermijd een overload aan zoekwoorden
Ja, tijden veranderen. Vroeger kon je nog relatief eenvoudig een hoge positie in zoekmachines verwerven. Door jouw teksten te spammen met een overload aan zoekwoorden, ging je eenvoudig in ranking omhoog bij zoekmachines. Tegenwoordig worden zoekmachines steeds beter in semantic search. Kort door de bocht houdt dit in dat zoekmachines steeds beter worden in het herkennen van de betekenis van woorden en zinnen en de bijbehorende context. Dit wordt ook steeds meer de norm voor SEO-proof websites. Zorg dus dat je jouw teksten niet spamt met een overload aan zoekwoorden, maar investeer in relevante en goed leesbare content.
10. Optimaliseer jouw website voor semantic search
Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van de betekenis van woorden, zinnen en de context waarin deze geplaatst zijn. Hierdoor kunnen zoekmachines zoals Google makkelijk onderscheiden waar een website over gaat. Ze ‘scannen’ steeds beter of een website relevant is voor gebruikers. Je kunt jouw website dus optimaliseren door content te plaatsen die relevant is voor de vragen die jouw bezoeker heeft. Google beloont dit door jou hoger te laten scoren in de zoekresultaten en dat wil je!
11. Maak gebruik van interne links
Het is maar een kleine moeite, maar interne links kunnen de ‘betrouwbaarheid’ van jouw website pagina’s zeker vergroten. Zorg daarom dat je relevante interne links toevoegt aan jouw pagina’s.
Daarbij maak je het met interne links voor zowel de bezoeker als voor Google makkelijker om bepaalde pagina’s op je website te vinden en te indexeren. Door interne links toe te voegen naar belangrijke pagina’s op je website, ziet Google ook beter dat dit belangrijke pagina’s zijn.
12. Mobile-friendly is een must
Steeds vaker worden websites eerst via een mobiele telefoon of tablet bezocht. Dit zal naar verwachting meer en meer gebeuren in de toekomst. Stel je voor: je bezoekt een website op je mobieltje. Deze is niet goed leesbaar, omdat je steeds van links naar rechts moet swipen om de tekst te kunnen lezen. Dat kan anno 2021 echt niet meer! Maak jouw website daarom responsive. Dat wil zeggen: maak een webdesign wat meeschaalt met het apparaat en de bijbehorende beeldschermgroottes (mobiel, tablet, desktop). Als je ervoor zorgt dat jouw website voor alle apparaten responsive en daarmee mobile-friendly is, krijgt jouw website in zoekmachines voorrang op sites die dat niet zijn. Zeker doen dus!
De title tag van jouw website is een van de belangrijkste tags om te optimaliseren. Deze omschrijving geeft namelijk aan waar jouw website over gaat en maakt het voor zoekmachines makkelijker om de pagina te indexeren. Zorg dus voor een duidelijke title tag die kort weergeeft waar de pagina over gaat.
Waar het optimaliseren van title tags belangrijk is, is de meta description dat ook. Dit is de omschrijving van de inhoud van de pagina die je ziet in de zoekresultaten van een zoekmachine. Begin je net met een eigen website? Maak dan een goede beschrijving per pagina zodat bezoekers weten wat ze kunnen verwachten als ze op jouw link klikken. Ook als je al langere tijd een website hebt is het goed om hiernaar te kijken. Wat kun je nog verbeteren? Is het voor bezoekers in één oogopslag duidelijk wat ze kunnen verwachten van jouw site? Houd dit in gedachten bij het maken van een goede meta description.
14. Maak duidelijke H1 headings en subheadings
Een paginakop, ook wel H1 of heading genoemd, moet voor de bezoeker duidelijk aangeven waar de pagina over gaat. Het is belangrijk om de H1 paginakop zo duidelijk en kort mogelijk te houden. Per pagina is het advies om maar één H1 instellen. Zorg dat je in deze H1 kop ook een vorm van het hoofdzoekwoord voor die pagina gebuikt. Subkoppen (ook wel subheadings genoemd) voorzie je van een H2-tag, en een enkele keer een H3-tag. Zo kan een zoekmachine makkelijk ‘lezen’ waar een tekst over gaat. Waardoor je vervolgens kan beloond in de ranking.
Het oog wil ook wat, zeker bij website design! Vaak wordt er wel over de praktische aspecten van een website nagedacht, maar minder over de look en feel die je uit wilt stralen naar bezoekers. Plaats daarom ook leuke, inspirerende of relevante afbeeldingen op jouw site. Maak je de foto’s niet zelf, let wel op dat je gebruik maakt van rechtenvrije foto’s om plagiaat te voorkomen.
Zorg ook ervoor dat jouw afbeeldingen een duidelijke alt tag hebben. Een alt tag wil zeggen: een omschrijving van de afbeelding, die de inhoud kort en bondig weergeeft. De kunst is om een alt tag te maken die niet té beknopt is, maar ook niet te lang. Dus niet één of twee zoekwoorden, maar ook geen twintig. De gouden middenweg is hiervoor meestal het beste qua omschrijving.
16. Kies voor cornerstone content
Teksten die relevante informatie bieden voor de lezer mogen best wat langer zijn. Voorkom dat je langdradige verhalen schrijft die alleen lang zijn omdat je een bepaald aantal zoekwoorden wilt halen. Schrijf in plaats daarvan bijvoorbeeld een monster blog waarmee je de diepte ingaat over een onderwerp. Dit loont zich met een verbeterde score in zoekpagina’s.
Social media is niet meer weg te denken voor bedrijven. Zorg daarom dat je op meerdere sociale media een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt en laat jezelf zien! Daarmee bedoelen we dat je ook echt actief iets ermee doet. Plaats dus regelmatig updates en wees interactief met volgers. Gebruik jouw platform om door jou gemaakte content te delen. Door te laten merken dat je als organisatie actief bezig bent met social media vergroot je de betrouwbaarheid van jouw bedrijf voor zoekmachines. Naast je naamsbekendheid (en hierdoor een betere CTR) vergroot je ook meteen het bereik onder jouw volgers. Wederom een win-win situatie!
18. Vraag reviews van klanten
Online reviews zijn heel belangrijk voor klanten en bezoekers van jouw site. Zeker wanneer je een webshop hebt is dit een manier om makkelijk de ‘betrouwbaarheid’ van jouw website te vergroten. Vraag deze dus op bij jouw klanten of bezoekers en doe er je voordeel mee.
19. Denk aan het E-A-T principe
Vanaf 2021 gaat Google websites indexeren volgens het E-A-T principe (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness). Er wordt gekeken naar het expertiseniveau van een organisatie, wie de berichten post en hoe betrouwbaar de getoonde informatie is. Zo wordt het kaf van het koren gescheiden doordat bedrijven die online een slechte reputatie hebben het zwaarder krijgen en zich meer zullen moeten ‘bewijzen’. Bedrijven die online wél een goede reputatie hebben worden zo ‘beloond’ voor goed gedrag. Zij zullen hierdoor hoger scoren in de ranking van zoekmachines.
20. Voeg statistieken toe
Mits relevant, kunnen statistieken echt iets toevoegen aan jouw website. Voeg deze daarom toe als ze relevant zijn voor de content op jouw pagina’s. Probeer wel een balans te vinden tussen het aantal statistieken en de hoeveelheid tekst. Je wilt niet dat jouw statistieken meer opvallen dan de content waar het eigenlijk om gaat.
21. Verdiep je in voice search
Afhankelijk van hoe ver jij al bent met de SEO-optimalisatie van jouw website is voice search the next big thing als het gaat om ontwikkelingen voor 2021. Dit gaat in de toekomst alleen maar groter worden en gaat feitelijk om spraakgestuurde zoekopdrachten van jouw bezoekers. Dit bestaat momenteel al bij techgiganten als Apple, Google en Amazon, maar zal op termijn ook steeds relevanter worden voor andere bedrijven. De focus ligt bij voice search op long tail zoekwoorden waardoor jij heel veel relevante info van jouw bezoekers krijgt. Kijk daarom ook naar wat voice search voor jouw organisatie kan betekenen.
Hopelijk hebben we je met deze tips al een eind op weg geholpen om jouw website meer SEO-proof te maken. Ben je benieuwd wat je nog meer kunt verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag om jouw website naar een hoger niveau te tillen!