De kracht van long tail zoekwoorden
Wanneer we iets willen weten raadplegen we vaak meteen internet. Dit is makkelijk, laagdrempelig en altijd bij de hand. Bedrijven en organisaties spelen hier op in door hun website te voorzien van juiste informatie. Informatie alleen is niet voldoende om gevonden te worden. Mensen zoeken op bepaalde woorden en deze kun je gebruiken om je tekst mee in te richten. Er wordt bij het schrijven van teksten veel gebruik gemaakt van zoekwoorden, voornamelijk van algemene short tail zoekwoorden. Om je concurrentie voor te blijven is het slim om voor long tail zoekwoorden te kiezen.
Wat zijn long tail zoekwoorden
Long tail zoekwoorden zijn het tegenovergestelde van de gebruikelijke short tail zoekwoorden. Met short tail zoekwoorden richt je op een zoekterm die uit één of twee woorden bestaat, bij long tail zoekwoorden kies je voor termen die uit drie of zelfs meer woorden bestaan. Heb je bijvoorbeeld een webshop waar je fietsen verkoopt? Dan kies je niet langer meer ‘fiets’ als zoekwoord, maar bijvoorbeeld ‘online damesfiets kopen’ of ‘online elektrische herenfiets bestellen’.
Het grote voordeel van long tail zoekwoorden is dat ze heel specifiek zijn. Dit betekent dat je bezoekers heel gericht binnen komen en dat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Dit zorgt voor een hogere conversie. De verdeling van short tail- en long tail zoekopdrachten is 30/70 procent. Het zoekvolume ligt dan misschien wel lager, toch kun je evenveel of misschien wel meer bezoekers verwachten omdat er simpelweg meer long tail zoekopdrachten zijn.
Long tail zoekwoorden vinden
Vind je het lastig om zelf goede long tail zoekwoorden te bedenken? Verplaats je dan in, je doelgroep, de bezoekers van je website. Welke informatie zoeken zij? Welke vragen zouden zij stellen om deze informatie te vinden? Kijk eens op verschillende fora om te achterhalen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Als je helder hebt welke vragen ze stellen kun je uit de antwoorden je long tail zoekwoorden halen.
Je kunt ook in Analytics op zoek gaan. Je vindt hier ontzettend veel belangrijke data. Zo kun je zien hoe mensen op je website terecht komen, welke woorden populair zijn en welke pagina’s veel bezocht worden. Aan de hand van de verzamelde data kun je goede long tail mogelijkheden bedenken.
Start nu met long tail zoekwoorden
Hoe kun jij nu aan de slag met long tail zoekwoorden? Je website zal gevuld moeten worden met content waar je long tail zoekwoorden in verwerkt. Een groot voordeel van long tail in tegenstelling tot short tail zoekwoorden is dat je deze zoektermen veel natuurlijker in je tekst kunt verwerken. Hoe ga je van start?
- Creëer nieuwe pagina’s, denk bijvoorbeeld aan een blog, en zorg dat voor iedere nieuwe pagina een strategie bedacht wordt
- Schrijf de nieuwe pagina’s op basis van een thema met de long tail zoekwoorden
- Deel je content op social media en nieuwssites
Content creëren
Vaak wordt bij het creëren van content gekeken naar zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit. Hoge zoekvolumes gaan veelal hand in hand met hoge concurrentie. Wanneer je kiest voor short tail zoekwoorden kan het erg lang duren voordat je goede posities binnen de zoekmachine krijgt, je hebt immers te maken met hoge concurrentie.
Voordelen van long tail zoekwoorden
- 70 procent van de zoekopdrachten zijn long tail
- Er is minder concurrentie op specifieke zoektermen
- Je bezoekers komen binnen voor een specifieke dienst of product waardoor de conversie hoger ligt
- Hogere CTR; omdat je op long tail sneller zult scoren binnen de zoekmachine
Ben jij benieuwd wat long tail voor jouw online vindbaarheid kan betekenen? Neem dan contact met ons op.