Hoe gebruik je de Disavow Tool?

Hoe gebruik je de Disavow Tool?

Inkomende links naar je website dragen nog steeds een groot deel bij aan je ranking in de Google zoekresultaten. Voorheen kon je simpelweg veel links plaatsen naar je website voor hogere zoekmachine posities, nu is dit niet meer het geval. Google checkt na de vele updates van de laatste jaren onder andere relevantie, content en het linkprofiel van je website. Echter blijven inkomende links nog wel belangrijk. Goed om deze dus van een update te voorzien en een optimaal linkprofiel voor je website te creëren!

 

Linkprofiel van je website

Het linkprofiel van je website is van groot belang voor Google. Zorg bijvoorbeeld voor de juiste verscheidenheid in anchorteksten, verwijzende domeinen, verschillende IP’s. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het kan natuurlijk zo zijn dat je links krijgt van een website die eerder negatief dan positief werken voor de rankings. Tactieken uit het (verre) verleden kunnen ook als WebSpam gezien worden. Genereer een lijst met (mogelijke) negatieve backlinks, die een slechte invloed op de vindbaarheid van je website hebben. In eerste instantie moet je zelf proberen deze links naar je website te laten verwijderen, door bijvoorbeeld de webmaster te benaderen. Lukt dat niet volledig? Dan heb je de mogelijkheid om Google te vragen de links te negeren.

 

De Disavow Tool

Na het verzamelen van een lijst met negatieve backlinks voor je website, heb je diverse websites benaderd om de link(s) te verwijderen. Maar het is je niet gelukt alle links naar je website verwijderd te krijgen, wat nu? Hiervoor heeft Google de Disavow Tool in het leven geroepen. ‘Disavowing’ van de overige links betekent dat je tegen Google zegt dat deze links genegeerd moeten worden bij het bepalen van de Google-rankings. Wat je in principe zegt: “Ik denk niet dat deze links volgens de Google-richtlijnen zijn en ik was niet in staat om deze link handmatig te laten verwijderen, dus zou u deze kunnen negeren bij het bepalen van de zoekmachine posities?”.

Als je gebruik gaat maken van de disavow tool, zorg er dan voor dat je dit doet volgens de procedure die Google wil. Dit wil zeggen; upload een simpel .txt bestand in de Webmaster Hulptools. Maar hoe doe je dit? Onderstaand een stappenplan om de disavow tool goed te gebruiken:

 

Stap 1 – Creër een tekstbestand

Maak een tekstbestand aan (in kladblok o.i.d.) en zet in dit bestand elke link of elk domein dat je wilt ‘disavowen’ op een aparte regel. Dit moet volgens de voorwaarden van Google. Op de eerste regels zet je vooraan een #. Hierachter zet je een regel tekst, met hierin de actie die je hebt ondernomen om de link te laten verwijderen. Hieronder komt de lijst met de te disavowen links/domeinen. Doe dit zo: domain:voorbeeld.nl.

De domain: regel betekent dat je elke link van voorbeeld.nl niet wilt laten mee tellen voor je rankings. Ook is het mogelijk om individuele pagina’s niet mee te laten tellen. Echter kiest men er voornamelijk voor om het totale domein niet mee te laten tellen. Het bestand ziet er dan ongeveer als volgt uit:

Disavow.txt

Sla het bestand op als ‘disavow.txt’.

 

Stap 2 – Google Webmaster Tools

Log in bij Google Webmaster Tools en ga daarna naar deze URL: Webmaster Tools Disavow.

Webmaster-Hulpprogrammas

Kies het domein waarvoor je links niet wilt laten mee tellen.

 

Stap 3 – Links afwijzen

Je krijgt nu een waarschuwing te zien, dat bij fout gebruik van de Disavow Tool dit gevolgen kan hebben voor je zoekresultaten.

Webmaster-Hulpprogrammas-waarschuwing

Na deze waarschuwing kies je het juiste tekstbestand, met hierin de urls/domeinen welke je wilt disavowen. Klik op links afwijzen en je hebt je links aangegeven bij Google.

 

Het effect van de disavow tool

Het kan enkele weken duren voordat je pas echt ziet dat de negatieve links niet meer worden meegenomen in het ranking proces van Google. Google geeft ook niet aan of je bestand goed is ontvangen, het is gewoon afwachten.

Nog enkele do’s en don’ts met betrekking tot het gebruik van de Disavow Tool:

Do’s

Upload je bestand in de vorm .txt

  • Krijg je veel slechte links van een bepaald domein? Disavow dan het hele domein i.p.v. alleen aparte url’s
  • Ga zeker zelf ook aan de slag met het verwijderen of wijzigen van slechte links. Ben proactief!
  • Gebruik de term ‘domain:’ bij elke link/domein

 

Don’ts

  • Gebruik geen http:// of www. voor je url of domein. Dan wordt het verzoek afgewezen
  • Plaats alleen relevante tekst in het .txt bestand. Uitleggen waarom het niet gelukt is en waarom Google de links moet verwijderen is overbodig
  • Disavow je al je slechte links en doe je zelf niets? Ga er dan niet vanuit dat je verzoek snel in behandeling wordt genomen

 

Zie ook hier de video van Matt Cutts:

Conclusie
De disavow tool is dus een goed hulpmiddel bij het opschonen van je linkprofiel. Tactieken die in het verleden gebruikt werden, kunnen nu mogelijk negatief zijn. Voor je Linkbuilding strategie is dan aan te raden van de tool gebruik te maken. Ga hier echter wel secuur mee om, het beste is nog steeds om handmatig slechte links te verwijderen. Kan je écht geen contact opnemen met een website, gebruik dan pas de disavow tool.