Google algoritme update: mobielvriendelijke website
Dat de mobielvriendelijkheid van een website een steeds belangrijkere rankingsfactor wordt is niet nieuw. Google heeft dit vorig jaar al eens laten weten en in maart dit jaar lieten zij weten dat er in mei een update aan zat te komen. Het algoritme is ondertussen aangepast en de impact van mobiele websites is nog groter. Mobiele websites zijn de toekomst! Niet alleen om beter in Google gevonden te worden, ook vanwege de gebruiksvriendelijkheid naar je bezoekers toe.
Mobilegeddon; mobielvriendelijke website
21 april vorig jaar werd de eerste update met betrekking tot mobiele websites uitgerold; Mobilegeddon. Bedrijven hebben dus al een jaar de tijd gehad om hun mobiele website te optimaliseren. Zoals hierboven beschreven werd er in maart al een aankondiging gedaan dat er een nieuwe update aan zat te komen. Vandaag liet Google webmaster trends analist John Mueller via Twitter weten dat de update volledig uitgerold is. Een reden dus om deze update eens verder onder de loep te nemen en te kijken of ook jouw website mobielvriendelijk is.
Wat betekent Mobilegeddon voor jou?
Voor websites die al mobielvriendelijk zijn heeft deze update geen impact volgens Google. Is jouw website (al) mobielvriendelijk? Om hierachter te komen kun je deze test doen.
Komt jouw website positief uit de test? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Blijkt uit de test dat je site niet mobielvriendelijk is? Dan zul je aan de slag moeten. Een aantal voorbeelden van mogelijke verbeterpunten:
- Tekst is te klein om te lezen
- Links te dicht bij elkaar
- Viewport voor mobiel niet ingesteld
- Inhoud breder dan scherm
In de handleiding van Google lees je meer over het mobielvriendelijk maken van je website.
Hulp nodig? Neem contact op, wij helpen je graag.