Google Update kalender
Door de afgelopen jaren heen heeft Google een aantal belangrijke updates doorgevoerd in zijn algoritme. Door een snel overzicht te geven van de belangrijkste updates kunt u wellicht zelf zien of een eventuele daling in bezoek het gevolg is van een Google update.
Panda Update
de Google Panda Update is in augustus 2011 uitgerold in Nederland. Het doel van deze update was het tegengaan van de zogenaamde content farms. De algoritmische wijziging is vernoemd naar Navneet Panda, een ingenieur van Google. Panda beoordeeld niet de kwalitatieve websites met een hogere ranking, maar schakelt het scorend vermogen van lage kwaliteit websites uit. Panda is een classifier (filter) die pagina’s, secties of een hele website beoordeeld.
Laatste Panda update
Panda 4.1
Panda 4.1 is 25 september gelanceerd. Google schat dat er drie tot vijf procent van de zoekresultaten door wordt beïnvloed. Google zegt dat door deze update kleine en middelgrote websites beter kunnen worden geïndexeerd.
Penguin Update
De “Penguin” update is een wijziging in het algoritme van Google om de kwaliteit van externe links tussen websites te beoordelen. In April 2012 startte de uitrol op de Engelstalige variant van Google. Vanaf dat moment waren er grote verschuivingen in de zoekresultaten op Google. vooral websites met bijvoorbeeld veel footerlinks, of andere vormen van sitewide links werden hier hard door getroffen. De website hieronder laat een duidelijke daling zien vanaf juli 2012.
Doel penguin update
Deze update heeft SEO veranderd. Het belangrijkste doel is om het linkprofiel van een website er zo “natuurlijk mogelijk” uit te laten zien. Wanneer Google het idee heeft dat een link niet natuurlijk is verkregen maar op basis van bepaalde afspraken is geplaatst dan kunnen hier penalty’s voor gegeven worden. Daarmee gooit Google je website uit de zoekresultaten, of laat je ver terugzakken. Echter kan ook de link als waardeloos worden beschouwd als Google maar behoud je wel je posities in de zoekresultaten.
Laatste penguin update
Penguin 6
De laatste Penguin update dateert van oktober 2014. Penguin 6 (Penguin 3.0) heeft een impact op minder dan 1% van de Engelse websites, waardoor deze update weinig gevolgen heeft voor de zoekresultaten.
Google Venice update
De Venice update is een update die snel over het hoofd wordt gezien. De Google Venice update heeft echter veel impact op de zoekresultaten. Doordat Google automatisch je locatie instelt, kunnen er lokale zoekresultaten worden getoond. Doordat de lokale zoekresultaten bovenaan de resultaten komen te staan, verschuiven andere websites naar lagere posities of zelfs naar een volgende pagina.
In onderstaande afbeelding is te zien hoe de Venice update zichtbaar wordt weergegeven.
De zoekopdracht in dit geval is “eten”. Toch krijgen we automatisch resultaten uit Amersfoort en omgeving. Wanneer je geen plaatselijke resultaten wilt kun je via de knop zoekhulpmiddelen de opdracht op landelijk zetten.
De belangrijkste factoren die invloed hebben op de posities van lokale zoekresultaten zijn:
- fysieke adres
- autoriteit van de website
- citaties, recencies en verwijzingen
- De afstand ten opzichte van het adres
Hummingbird
Sinds een jaar is Hummingbird een onmisbaar onderdeel in het algoritme van Google. Steeds vaker zijn zoekopdrachten gebonden aan vragen, waarop Google een antwoord moet kunnen geven. Deels kan Google deze antwoorden zelf al geven bijvoorbeeld door webdefinities boven de zoekresultaten te laten zien.
Het oude algoritme bestond uit factoren zoals keywords, links en andere factoren. Hummingbird is echter een stap verder. Door Hummingbird gaat Google zoekopdrachten in de juiste context te lezen. Wanneer je bent ingelogd op een Google account wordt ook hier de zoekopdracht op aangepast. Voorheen werden de zoekresultaten gebaseerd op de combinatie van woorden. Zo konden bijvoorbeeld synoniemen niet worden begrepen.
Pigeon Update
Afgelopen zomer is de Pigeon Update doorgevoerd. Deze update zorgt ervoor dat lokale zoekresultaten nog meer aanwezig zijn bij de bovenste zoekresultaten. Ook is een Google Maps venster weergeven en bevinden zich er recensies boven de zoekresultaten. Hierdoor hoopt Google de gebruiker nog beter te kunnen voorzien van nuttige en relevante informatie.
Google’s Mobile friendly update
Vanaf 21 april 2015 ga je als website bezoekers verliezen wanneer deze niet door de mobielvriendelijkheidstest komt. Vanaf april wordt er dan in de mobiele zoekresultaten voorrang gegeven aan websites welke wel mobiel vriendelijk zijn. Wil je meer weten over deze update, lees hier dan verder.