Hoe bepaal ik de juiste zoekwoorden voor mijn website?

Hoe bepaal ik de juiste zoekwoorden voor mijn website?

Als je een website hebt, wil je dat deze goed gevonden wordt. Nu er dagelijks nieuwe websites bij komen wordt het steeds belangrijker om jouw website eruit te laten springen tussen andere concurrerende sites. Met de juiste zoekwoorden kun je de vindbaarheid van jouw website verbeteren en kun je beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google of Bing. Hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan, lees je hier.

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Zoekwoorden zijn belangrijk om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. Zoekmachines ‘scannen’ jouw site op relevantie voor hun gebruikers. Dit scannen doen ze aan de hand van verschillende criteria. Een belangrijk onderdeel daarvan is het gebruik van de juiste zoekwoorden. Door op een juiste manier relevante zoekwoorden te gebruiken kan je hierop gevonden worden. Bovendien kunnen bezoekers van jouw site hierdoor makkelijker de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Het is daarom belangrijk om de juiste zoekwoorden voor jouw website bepalen en om deze op een effectieve manier te gebruiken. Hierdoor wordt jouw website beter gevonden en kun je hoger scoren in zoekmachines.

Analyseer je doelgroep

SEO is erop gericht om jouw website organisch hoger te laten ranken binnen zoekmachines. 

Hoe hoger jouw website in zoekmachines rankt, hoe beter. Ga maar na, wie klikt er tegenwoordig nog op de tweede of derde pagina van de zoekresultaten? Bijna niemand toch? De meeste mensen kijken alleen op pagina één van de zoekresultaten, daarom is het belangrijk dat jouw bedrijf op die eerste pagina terecht komt! 

Door jouw website en content zo goed mogelijk af te stemmen op de zoekvraag van jouw doelgroep, zorg je ervoor dat je online beter gevonden wordt. Analyseer daarom eerst jouw doelgroep. Wie zijn jouw klanten? Wie wil je bereiken? Naar welke informatie zijn ze op zoek? Je kunt dit zelf al grotendeels in kaart brengen. Wil je ook weten waar jouw kansen liggen op het gebied van concurrentie en strategie? Laat dan een vooronderzoek uitvoeren.

Bepaal het doel van je website

Wil je met jouw website vooral producten verkopen? Klanten werven? Bezoekers informeren? Een betere communicatie met jouw klanten krijgen? Door vooraf je doel te bepalen kun je jouw website (en zoekwoorden!) hierop afstemmen.

Starten met een zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is de basis voor jouw SEO. Als je niet weet op welke zoekwoorden jouw bedrijf gevonden wordt en waarop je gevonden wilt worden, kun je namelijk ook niet bepalen hoe jouw SEO strategie eruit moet komen te zien! Daarom is een zoekwoordenonderzoek een essentiële stap om de basis voor jouw SEO strategie te bepalen. Wij gaan hier in op de gratis beschikbare zoekwoordenplanners.

Long tail en short tail zoekwoorden

In SEO-land kennen we verschil tussen long tail en short tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn korte, algemene zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘marketingbureau’. Doordat deze zoekwoorden echter erg breed zijn en hoge zoekvolumes hebben, is de concurrentie op deze zoekwoorden ook vele malen groter. De kans dat je op deze zoekwoorden gevonden gaat worden is daarom ook aanzienlijk kleiner. Het is daarom verstandig om een contentstrategie voor longtail zoekwoorden te maken. 

Longtail zoekwoorden zijn drie of meer zoekwoorden die specifieker zijn dan een algemeen zoekwoord. Zoek je bijvoorbeeld op ‘SEO bureau Etten-Leur’ dan zijn je zoekwoorden al direct een stuk specifieker. De kans dat je hierop gevonden gaat worden is veel groter. Dit komt doordat er minder concurrentie op deze zoekwoorden zit. Bovendien hebben bezoekers heel gericht op deze zoekwoorden gezocht, wat betekent dat ze actief zoek zijn naar jouw dienst of product. De kans dat jouw doelgroep je met longtail zoekwoorden gaat vinden is dus veel groter.

Zoekwoorden Tool van Google Ads

Weet je wat jouw doelgroep is en wil je gratis zoekwoorden vinden voor jouw website? Maak dan gebruik van de gratis tool van Google; de zoekwoordplanner van Google Ads. Hiermee kun je kosteloos zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw doelgroep. Je vindt hier o.a. het zoekvolume voor zoekwoorden, relevante zoekopdrachten en een gemiddelde maandelijkse zoekopdracht, mits je hier ook een Ads campagne hebt lopen. Heb je (nog)geen Ads campagnes via Google Ads, dan geeft deze tool geen exacte cijfers weer, maar een range waarbinnen het zoekvolume valt. Dat wil zeggen; je ziet tussen welke minimum en maximum ranges een zoekwoord valt qua zoekvolume. Je kunt hier ook jouw online advertenties mee inrichten.

Ubersuggest

Een andere gratis tool om de juiste zoekwoorden te vinden is Ubersuggest (Neilpatel.com). Hier kun je een website of zoekwoorden toetsen aan het zoekvolume en gemiddelde Cost Per Click (als je via Google Adwords wilt adverteren met deze zoekwoorden). Je kunt hier ook terugvinden wat de geschatte concurrentie is in betaald zoeken en wat de geschatte concurrentie in organische zoeken is. Ook vind je hier suggesties voor content zoals voor een paginatitel of URL. Je kunt ook een betaalde versie van Ubersuggest gaan gebruiken, maar dat is uiteraard geheel aan jou.

MOZ keyword explorer

De MOZ keyword explorer is een alternatief voor de Google Ads keyword planner. Deze keyword planner kun je gratis gebruiken, maar heeft een maximum van tien zoekopdrachten per maand voor de gratis versie. Hiervoor dien je een gratis account aan te maken. Het verschil tussen de MOZ keyword planner en de Google Ads keyword planner is dat je bij MOZ een duidelijk inzicht krijgt in de Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) van jouw website. 

De Domain Authority geeft aan hoe goed of slecht een website rankt in de zoekmachines ten opzichte van andere websites. De beoordeling wordt aangegeven met een cijfer van 0 tot 100; waarbij 100 de beste score is. De Page Authority is een waarde die bepaalt hoe goed een bepaalde webpagina scoort in Google. Dat wil zeggen; op welke positie de website in zoekmachines omhoog komt op basis van de ingevoerde zoekwoorden. Op basis van deze gegevens kun je dus inzicht krijgen in hoe goed jouw website scoort t.o.v. andere websites.

Met deze drie gratis tools kun je al een hoop informatie verzamelen over de juiste zoektermen voor jouw website. Ben je al goed op weg met jouw zoekwoorden? Dan hebben we tot slot nog een bonustips voor je!

Bonustip: Gebruik geen overload aan zoekwoorden

Meer is niet altijd beter. Veel mensen die net met SEO beginnen, gooien hun teksten helemaal vol met zoekwoorden om zo beter gevonden te worden. Zoekmachines worden echter steeds intelligenter en zien inmiddels het verschil tussen kwalitatieve content en content die zo is geschreven dat er zoveel mogelijk zoekwoorden in passen. Dit wordt zelfs afgestraft door deze websites lager te ranken. Ga daarom altijd voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en gebruik alleen zoekwoorden als deze relevant zijn voor de tekst.

Meer weten? Bel ons!

We helpen jou graag met een zoekwoordenonderzoek en SEO-campagne. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!