Hoe tekst en visuele content elkaar versterken

Hoe tekst en visuele content elkaar versterken

Goede content is van groot belang voor je website. Het draagt bij aan de vindbaarheid en met goede content voorzie je de doelgroep van relevante informatie. Goede SEO teksten zijn dus belangrijk, maar wat minstens zo belangrijk is, is visuele content. Misschien nog wel belangrijker. Visuele content geeft tekst meer kracht, mensen onthouden je boodschap beter en het is een stuk aantrekkelijker om naar te kijken. Zeg nou zelf: foto’s bekijken, infographics bestuderen of filmpjes streamen is leuker dan een lange lap tekst lezen. Beelden zeggen veel, maar het is de kunst om beeld en tekst elkaar te laten versterken.

We denken in beelden

Het gebruik van beeld gaat al ver terug. Denk maar eens aan de basisschool. Door middel van plaatjes leerde jij de woordjes maan, roos en vis. Door die plaatjes kon je de woorden beter onthouden. Grote kans dat je nu nog steeds weet hoe die plaatjes eruit zagen. We slaan beelden nu eenmaal sneller op.Beeld denken - kopie Welgeteld 600.000 keer sneller. Je kunt nog zo aantrekkelijk en aanstekelijk schrijven, tekst wint het niet van beeld. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Op social media wordt visuele content velen malen vaker gedeeld dan alleen tekst. Video’s, infographics en afbeeldingen zijn populair. Je hebt er weinig voor nodig om te begrijpen waar het over gaat en het kost je aanzienlijk minder tijd dan dat je een hele tekst moet lezen. Daar komt bij dat bewegende beelden veel leuker en spannender zijn om naar te kijken dan naar stilstaande letters. Visuele content roept vaak ook een bepaalde emotie op bij mensen. Je kunt ontroert raken, de humor ervan inzien, je geborgen voelen of het kan woede oproepen. Dit gebeurt met tekst minder snel. Dit betekent echter niet dat we tekst moeten verbannen. Zonder tekst zijn we ook verloren en daarom is het de kunst om tekst en beeld op de juiste manier op elkaar af te stemmen. Kies je beelden zorgvuldig en zorg dat het beeld de tekst kracht geeft. Een nietszeggend beeld komt de tekst niet ten goede. Weet welk verhaal je wilt vertellen en voor welke doelgroep het bestemd is. Pas daar je beelden en tekst op aan. Als je precies weet wat je wilt en welke beelden je nodig hebt, maak je het een eventuele fotograaf ook een stuk makkelijker om te fotograferen. Daarnaast kun je sneller en gerichter zoeken naar het juiste beeld.  

Social media

Visuele content is vooral erg populair op de verschillende social media. Het is dus niet nodig om je hele Social media tekenswebsite overhoop te halen. Maak slim gebruik van onder andere Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Deze platformen zijn er juist op ingericht om visuele content te delen. Met deze content bereik je een groter publiek en dit komt voornamelijk omdat het vaker gedeeld wordt door mensen. Met
één druk op de knop zorg je ervoor dat het filmpje of de afbeelding gedeeld kan worden. Negentig procent van de informatie die we binnen krijgen is visueel. Niet zo heel raar dus dat we visuele content sneller onthouden en leuker vinden om naar te kijken. Met visuele content ben je in staat om mensen te informeren, te overtuigen én te verleiden.

 


Online vindbaarheid

Beeldgebruik maakt je blog of andere content dus aantrekkelijker. Het laat vaak in één oogopslag zien waar het artikel over gaat. Het is tevens gunstig voor je online vindbaarheid. Google beschikt namelijk over een functie waardoor afbeeldingen vindbaar zijn. Dit gaat echter niet vanzelf. Zo ziet Google bijvoorbeeld geen tekst als deze in de afbeelding verwerkt is. Mocht je bijvoorbeeld een afbeelding logo wts1hebben met daarin de naam van je bedrijf, dan indexeert Google de bedrijfsnaam niet (zie voorbeeld). Je moet de afbeeldingen voorzien van een alt-tekst. Dit is een functie die het mogelijk maakt om de afbeelding te omschrijven. Je kunt de afbeelding enkel met keywords omschrijven. Dit heeft als gevolg dat je én op je keywords wordt gevonden én op afbeeldingen. Zoals hierboven beschreven staat, wordt visuele content veel vaker gedeeld. Google merkt dus dat jouw artikel, afbeelding, infographic of video relevant en interessant is. Ook dit draagt bij aan de online vindbaarheid. Het is daarom van belang om beelden te gebruiken. Daar komt bij dat je veel langer blijft kijken naar een infographic, naar een filmpje of afbeelding en dit zorgt voor een langere time on page. Ook dat is in zekere zin weer goed voor de ranking in Google.

Feiten over visuele content

Visuele content wordt dus tot wel 600.000 keer sneller opgenomen dan alleen maar tekst. Daarnaast wordt deze vorm van content 94% meer bekeken en wordt het veel vaker gedeeld. Lees onderstaande infographic aandachtig door en ontdek welke invloed visuele content nog meer heeft en welke middelen je kunt inzetten om je boodschap onder de aandacht te brengen.Ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet-waarom-visuele-content-beter-scoort-dan-tekst-infographic-595x4091

Bron: www.ethos3.com 

Maak jij al gebruik van beelden en video’s en ben jij het eens met dit artikel? Laat je reactie achter. We zijn benieuwd hoe jullie dit aanpakken.