Linkbuilding en de kwaliteit van backlinks

Linkbuilding en de kwaliteit van backlinks

Linkbuilding is al jaren een veel ingezet onderdeel om goed te scoren binnen Google, echter is de manier van linkbuilding de afgelopen jaren aan veel veranderingen onderhevig geweest. De wereld van de online marketeer draait steeds meer om strategieën en is meer gericht op het geheel. Je kunt dus stellen dat het niet meer zo gemakkelijk is als vroeger. Waar je het vroeger prima voor elkaar had met 25 vermeldingen op startpagina’s en nog eens 25 vermeldingen op verschillende partnerpagina’s, moet je nu echt aan de slag om op een strategische manier je backlinks te verdienen en je website te optimaliseren.

Google wil dat je backlinks verdient en deze niet verkrijgt door het ouderwetse linkbuilden. Het algoritme is hierop aangepast en het verkrijgen van een link is geen doel of middel meer. Het moet een logisch gevolg zijn van de interessante content die je hebt gedeeld op je website of blog. Denk bijvoorbeeld aan een handige infographic of informatie over een nieuwe update vanuit Google. Wat je precies deelt is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent.

Kwaliteit boven kwantiteit

Het moge duidelijk zijn dat het niet meer om de hoeveelheid backlinks gaat die je hebt, maar om de kwaliteit van die backlinks. Neem onze site als voorbeeld: het is belangrijk dat er content gedeeld wordt op websites die relevant zijn aan onze branche en waar onze doelgroep zich bevindt. Voor We Talk SEO is het dus goed om een artikel te delen op een platform voor online marketeers. Een pittig stuk tekst over de laatste updates van Google op een receptenwebsite heeft voor ons en onze doelgroep totaal geen toegevoegde waarde, dus dit moeten we zien te voorkomen.

Je gaat als online marketeer op zoek naar relevante websites die goed gewaardeerd worden en ook nog eens bereik hebben. Hoe relevant een website ook is, zonder bezoekers heb je er vrij weinig aan. Focus je op websites met bereik want op het moment dat jouw content gedeeld wordt op een pagina met veel maandelijkse bezoekers, zul je steeds meer mensen uit je doelgroep bereiken. Dit is waar het allemaal om draait.

Wat moet je wel en juist niet doen?

We willen allemaal een zo goed mogelijk backlinkprofiel, maar hoe pak je dit aan? Wat moet je wel doen en wat kun je beter niet doen? Het is altijd makkelijk om te roepen wat je juist niet moet doen, laten we hier dan ook mee beginnen. Het inkopen van inkomende links is al jaren uit den boze voor je vindbaarheid, je schiet hier dus ook niets mee op. Blijf zover mogelijk uit de buurt van zogenaamde linkfarms en dergelijke praktijken.

Het ruilen van zoveel mogelijk linkjes is ook niet meer van deze tijd. Vaak wordt er een verzoek gestuurd of je een link wilt plaatsen die totaal niet relevant is voor jouw website. Ga alleen in op deze verzoeken als het een relevante linkvermelding betreft die iets toevoegt voor de bezoekers van jouw website.

Wat moet je dan wel doen? Je moet je backlinks gaan verdienen. Goede content delen is een goed begin. Denk hierbij aan het delen van interessante artikelen, handige infographics en duidelijke instructiefilmpjes die na plaatsing gedeeld worden door jouw doelgroep. Zorg daarnaast voor vermeldingen op echt relevante websites met bereik, deze kun je zelf benaderen, deel content op social media en vergeet het intern linken op je eigen website niet.

Met alleen linkbuilding red je het niet

Wil jij online beter gevonden worden? En hier iets uithalen? Dan red je het helaas niet door alleen linkbuilding uit te besteden. Het is belangrijk dat je verder kijkt en de hele website optimaliseert. De content op je website en de techniek achter jouw website zijn erg belangrijk voor de rankings binnen Google. Je kunt beginnen met het schrijven van goede content, hoe je dit doet lees je in dit artikel. Daarna kun je de techniek van je website helemaal optimaliseren. Hoe je dit aan kunt pakken volgt later in een artikel. Houd daarom deze blog in de gaten. Heb je eerder vragen? Dan kun je altijd contact opnemen met onze technische SEO specialisten.