Linkbuilding, wat is dat nu eigenlijk? Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Bij linkbuilding worden er ‘links’ geplaatst op andere websites. Dan wanneer zoekmachines zoals Google de pagina bezoeken, worden ze geleid naar de website waar de link naartoe verwijst. Op deze manier weten de zoekmachines de website waar de link naartoe gaat de website te vinden. Op het moment dat er op meerdere websites linkjes staan naar een website, dan kan de zoekmachine die website een hogere waarde geven en hoger in de zoekmachines naar voren laten komen.
De korte uitleg hierboven over linkbuilding geeft een beetje het basisprincipe aan. Linkbuilding in de realiteit is een stuk complexer dan alleen maar wat linkjes op websites plaatsen. Voordat bijvoorbeeld Google een waarde aan de website geeft door de linkjes ernaartoe, zal de website zelf ook geoptimaliseerd moeten zijn. De website zal goed in elkaar moeten zitten op technisch gebied. En als de website aangevuld blijft worden met relevante informatie is er een grotere kans dat Google de website als ‘autoriteit’ zal gaan zien en dus meer waarde gaat geven.
Als u op uw website bijvoorbeeld uw diensten aanbied, of er producten verkoopt is het van belang om relevante bezoekers te krijgen. Relevante bezoekers zijn bezoekers die op zoek zijn naar het product of de dienst die u verkoopt. Op het moment dat u meer bezoekers heeft kunt u meer producten of diensten verkopen. Hierdoor stijgt uw omzet. Om de relevante bezoekers te krijgen is het dus belangrijk om op relevante zoekwoorden gevonden te worden. Hiervoor wordt dus zoekmachineoptimalisatie gebruikt.
Bij zoekmachineoptimalisatie hoort ‘on-page’ optimalisatie. Dit houdt in het technisch in orde maken van de website, en het optimaliseren van de teksten die erop staan. Bij de ‘off-page’ optimalisatie hoort het linkbuilden. Nu is het basisprincipe van linkbuilding heel simpel. Bij linkbuilding is het echter belangrijk om een gevarieerd linkprofiel te creëren om aan de ‘voorwaarden’ van Google te voldoen. Linkbuilding uitbesteden is zeker aan te raden als u hoger in de zoekmachines wilt komen.
Om ervoor te zorgen dat er een goed linkprofiel wordt gecreëerd, is het van belang om niet zomaar overal een linkje te plaatsen. Omdat elk linkje een bepaalde waarde meegeeft, is het van belang om op relevante websites een link te hebben. Als je bijvoorbeeld een schildersbedrijf hebt, wil je geen een link hebben op een website over babyvoeding. Als er namelijk veel van deze links naar jouw website leiden, kan Google denken dat de links op een manier zijn verkregen wel tegen de richtlijnen zijn, en dan kunnen de links zelfs leiden tot een daling in de zoekresultaten.
Om tot een goed linkprofiel te komen moet er een mix van verschillende links zijn. Een aantal voorbeelden hiervan:
Vaak wordt er door bedrijven zelf aan ‘linkbuilding’ gedaan, maar wordt dit op een foutieve manier aangepakt door bijvoorbeeld geen diversiteit aan te brengen in de soort sites waar links komen te staan.
Uw linkbuilding uitbesteden aan een linkbuilding specialist is een zeer goede beslissing. Bij We Talk SEO, hét linkbuilding bureau voor uw website, beschikken we over de juiste kennis om een goede linkbuilding strategie te ontwerpen voor elke website. Onze SEO linkbuilding specialisten begrijpen het belang van kwaliteit en relevante backlinks om uw online aanwezigheid een boost te geven. Onze experts gaan grondig te werk bij het ontwikkelen van een linkbuilding strategie voor uw website. Door onze doordachte linkbuilding strategie bouwen we een solide netwerk van kwalitatieve backlinks op, waardoor de autoriteit van uw site wordt vergroot en een betere zichtbaarheid in zoekmachines wordt verkregen.
Zoals gezegd wordt er door de site waar een link staat een bepaalde waarde meegegeven met de link naar de website. Deze waarde wordt door een aantal factoren bepaald. De populariteit van een website, hoe oud de website is, hoeveel backlinks die website heeft en natuurlijk waar de website over gaat. Zoals in een eerder voorbeeld het schildersbedrijf. Een link van een website over babyvoeding heeft nauwelijks waarde, maar een link van bijvoorbeeld een verfleverancier wordt wel gewaardeerd.
Er zijn bepaalde linkbuilding bureau’s die zogenaamde linkbuilding pakketten aanbieden. Dit lijkt voordelig te zijn voor uw SEO, maar dat is het uiteindelijk niet. Bij een linkbuilding pakket krijgt u vaak één keer een grote hoeveelheid links, vaak van lage kwaliteit. Doordat u slechts eenmalig een hoeveelheid links krijgt, is dit onnatuurlijk. Bij We Talk SEO bieden wij geen eenmalige linkbuilding pakketten aan, maar is linkbuilding onderdeel van een volledige SEO campagne. Wij zorgen ervoor dat u maandelijks op een natuurlijke manier uw linkprofiel verbetert, gedurende uw campagne.
We Talk SEO heeft bovendien een netwerk van honderden eigen, krachtige websites, waarmee we over één van de grootste linkbuilding netwerken van Nederland beschikken. We Talk SEO maakt bij linkbuilding geen gebruik van startpagina’s, sub-domeinen, losse partner-pagina links of lage kwaliteit websites.
Linkbuilding uitbesteden is de beste optie als u ervoor kiest om aan (kwalitatieve) linkbuilding te gaan doen. Als je het uitbesteed aan een goed online marketing bureau, dan worden er niet ineens een boel links geplaatst op websites. Maar juist door het verspreid inzetten van een aantal uren SEO optimalisatie en linkbuilding van een hoge kwaliteit, zal er een groei zitten in de vindbaarheid in Google, waardoor relevante bezoekers stijgen en je dus extra omzet kunt realiseren. Bij het uitbesteden van linkbuilding moet je erop letten dat je niet een vast aantal links aankoopt. Het gaat immers niet om de aantallen links, maar om de kwaliteit ervan. Een goed online marketing bureau zal eerst beginnen met een zoekwoorden onderzoek. Hierbij wordt gezocht naar relevante zoekwoorden voor jouw website en het zoekvolume welke erbij hoort. Hier wordt ook een eerste ‘analyse’ uitgevoerd om te kijken of je al gevonden wordt op deze woorden, en wie jouw eventuele concurrenten zijn.
Als bekend is wie de concurrenten zijn kan er een ‘concurrentieanalyse’ worden uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de websites en het linkprofiel van de concurrenten. Samen met de 0-meting, waarin gekeken wordt hoe de huidige positie van jouw website is’, worden er een strategie en een tijdsplanning opgesteld waarin beschreven wordt wat de stappen en de eventueel te verwachten resultaten zijn.
Om hoger in de zoekmachine resultaten te komen is er dus wat meer nodig dan wat linkjes op startpagina’s plaatsen. Er is een hoge mate van kennis over websites, web analytics en het seo vakgebied voor nodig om werkelijk te scoren in Google. Zoekmachine optimalisatie en linkbuilding uitbesteden zal voor de beste resultaten zorgen en zich op deze manier ook terugverdienen.
Wil je ook een top positie in de gratis Google resultaten? Geef jouw website en gewenste zoekwoorden door via ons contactformulier en wij voorzien je van een passend advies!
Linkbuilding is naast techniek en content een van de drie pilaren binnen SEO. De procentuele verdeling tussen deze 3 aspecten voor jouw SEO-strategie is volledig afhankelijk van jouw situatie. Er dient namelijk aan alle 3 aspecten gewerkt te worden om in Google te kunnen domineren.
Een van de belangrijkste doelstellingen van Google is om hun gebruikers altijd de meest relevante en betrouwbare informatie te geven bij een vraag of een zoektocht naar bepaalde producten of diensten. Om jouw website hiervoor in aanmerking te laten komen dien je dus met behulp van jouw content te vertellen dat jouw website daar het antwoord op heeft. Hierbij dien je uiteraard gebruik te maken van de relevante zoekwoorden die naar voren zijn gekomen in de zoekwoordanalyse.
De content van je website zorgt ervoor dat mensen vanuit Google op de juiste pagina terechtkomen. Wanneer een website technisch niet goed in elkaar zit, zal dit een negatief effect hebben op zowel bezoekers als zoekmachines. Door bijvoorbeeld structuur met behulp van de juiste H1 en H2 koppen in de content, kun je echter je bezoekers en de zoekmachine helpen om je website sneller te scannen en dus te begrijpen.
In een normale situatie waar niet alleen jijzelf maar ook je concurrentie maandelijks aan de SEO van haar website werkt, gaan we ervan uit dat de techniek en content niet alleen bij je eigen website, maar ook bij die van de concurrentie gelijkwaardig is. Hierbij kun je door het verhogen van je autoriteit door middel van linkbuilding het verschil maken ten opzichte van je concurrentie. Haal je jouw concurrenten in op het gebied van autoriteit terwijl jullie content en techniek gelijkwaardig is, dan zul jij je concurrentie op termijn gaan verslaan met een betere positie binnen Google.
In de basis zal de website met de beste content, techniek én autoriteit altijd bovenaan staan in Google. Echter zijn er regelmatig uitzonderingen te vinden hierop:
Het verschil tussen interne en externe linkbuilding heeft te maken met waar de links zich op jouw website bevinden en waar ze naartoe verwijzen. In het kort: interne linkbuilding gaat over het linken tussen pagina’s binnen jouw eigen website, terwijl externe linkbuilding draait om het verkrijgen van links van externe websites naar de jouwe. Beide vormen van linkbuilding zijn belangrijk om de zichtbaarheid en autoriteit van je website te vergroten.
Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is dus een essentieel element van je SEO-strategie. Er zijn echter verschillende manieren waarop je dat kunt doen:
Er zijn mogelijkheden om je organisatie zelf gratis toe te voegen op verschillende websites. Denk hierbij aan bedrijfsgidsen en startpagina’s waar je je bedrijf gratis kunt aanmelden. Dergelijke verwijzingen hebben anno 2024 nog weinig waarde en maken dus nauwelijks tot geen impact voor het verhogen van de autoriteit van je website.
Een andere manier om backlinks te verkrijgen is door er simpelweg om te vragen. Je zou kunnen gaan zoeken naar websites die je bedrijfsnaam of website naam al hebben staan op hun website. Een handig trucje hiervoor is te Googlen op de “domeinnaam” of “bedrijfsnaam”. Daarnaast kun je gaan zoeken naar relevante blogs of websites binnen jouw branche en vragen of ze naar je website willen linken. Het risico van deze methode is dat het tijdrovend is en er geen garantie is dat het nieuwe backlinks genereert. Bovendien zijn website-eigenaren zich bewust van de waarde van een backlink en vragen hier daarom vaak iets voor terug. Denk hierbij aan een vergoeding of ze vragen je om een backlink terug te plaatsen.
Mocht je die tijd niet beschikbaar hebben is het veel interessanter om de linkbuilding uit te besteden aan een specialist met een netwerk van websites gericht op jouw branche. Op deze manier ben je dan vaak veel voordeliger uit.
Een andere manier voor het verkrijgen van backlinks is door ze te verdienen. Dit kan bijvoorbeeld door het creëren van uitgebreide en kwalitatieve content, waardoor andere website-eigenaren geneigd zijn hiernaar te verwijzen. Denk hierbij aan unieke informatie, interessante infographics en feiten. Volgens Google’s richtlijnen zouden alle backlinks idealiter in deze categorie moeten vallen, omdat dit het algoritme helpt bij het bepalen van de relevantie van websites en pagina’s. Het proces van het maken van dergelijke aantrekkelijke content wordt soms aangeduid met de term ‘linkbait’.
De snelste, maar tevens iets meer riskante methode om backlinks te verkrijgen, is door ze aan te kopen. In het verleden kon men hogere posities in Google bereiken door in bulk links van startpagina’s te kopen. Dit leidde echter tot pagina’s met irrelevante content die toch hoog scoorden in zoekmachines. Google’s algoritme is sindsdien aangepast en legt nu meer nadruk op een combinatie van sterke content en relevante backlinks. De praktijk van ‘spammy’ linkbuilding is tegenwoordig ineffectief en kan zelfs negatieve gevolgen hebben. Google staat niet achter het ruilen van links voor middelen, diensten of geld. Toch lijken bij zoekwoorden met hoge concurrentie vaak betaalde links, ook wel advertorials genoemd, een grote rol te spelen. Voor een effectieve en verantwoorde aanpak van linkbuilding en het kiezen van de juiste advertorials is het raadzaam om samen te werken met een professioneel linkbuilding bureau.
Het is natuurlijk heel goed dat je bezig bent om je linkprofiel maandelijks flink te versterken. Daarnaast is het natuurlijk ook niet onbelangrijk je backlinks te behouden. Het is namelijk niet onwaarschijnlijk dat er backlinks verdwijnen. Dit hoeft de website-eigenaar niet altijd bewust te doen, daarom is het raadzaam om te kijken naar de backlinks die verloren zijn gegaan.
Let ook op dat je pagina’s binnen je website altijd redirect, mocht je dit niet doen en deze oude pagina heeft wat backlinks, dan verwijzen ze naar een 404 pagina, wat je helaas geen extra kracht zal opleveren.
Bij het linkbuilding is het belangrijk dat je niet domweg externe links naar je website gaat creëren. Er zijn een aantal aspecten die belangrijk zijn om mee te nemen.
Bij het selecteren van je backlinks is het belangrijk dat deze afkomstig is van een domein met een hoge autoriteit. Links van betrouwbare en krachtige sites hebben een grotere impact op je posities. Autoriteit wordt gemeten in Domain Authority (DA) of Domain Rating (DR).
Zorg ervoor dat de externe link afkomstig is van een website die relevant is voor je niche of branche. Dergelijke backlinks zijn dan waardevoller omdat ze aangeven dat je site een autoriteit is binnen jouw branche.
De anchortekst, de klikbare tekst in een hyperlink, dient divers en natuurlijk te zijn. Bij over-optimalisatie van een bepaald type anchor tekst kan dit juist ook leiden tot mindere posities. Binnen de anchorteksten wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten anchorteksten:
Om de backlink daadwerkelijk ook kracht naar je website te laten meegeven is het belangrijk dat dit een dofollow link betreft. Nofollow links geven namelijk geen kracht mee naar je website, waardoor het je posities dus niet zal beïnvloeden. Normaal gesproken worden de links automatisch door je CRM een dofollow gemaakt. Mocht je twijfelen, maak dan gebruik van een dofollow-checker om er zeker van te zijn dat jouw back dofollow is.
Links die hoger op een pagina staan, kunnen waardevoller zijn dan links onderaan de pagina, omdat ze volgens het Google patent Reasonable Surfer Model waarschijnlijker door gebruikers worden gezien en aangeklikt.
Bij linkbuilding wordt over het algemeen naar 3 verschillende bestemming verwezen:
De zogenaamde money pages zijn vaak het lastigste om organisch links voor te verkrijgen. Organische links zullen eerder naar een linkable asset of de homepage verwijzen. Wanneer je zelf gaat linkbuilding kun je natuurlijk zelf bepalen naar welke pagina’s je gaat verwijzen. Heb je hier echter juist geen invloed op dan kun je de autoriteit van jouw money pages boosten door via je Linkable assets met interne links naar je money pages te verwijzen.
Er zijn verschillende redenen waarom er gekozen wordt voor kwaliteit boven kwantiteit. De belangrijkste is eigenlijk dat kwaliteit meer toekomstproof is. Kwalitatieve links, verkregen van betrouwbare en gerenommeerde bronnen, zijn duurzamer en minder waarschijnlijk om in de toekomst problemen te veroorzaken, zoals straffen van zoekmachines. Google’s algoritme-updates richten zich vaak op het verminderen van de impact van spam-achtige of manipulatieve linkpraktijken. Websites die vertrouwen op kwantitatieve linkbuilding lopen het risico te worden getroffen door algoritme wijzigingen van zoekmachines, die vaak gericht zijn op het identificeren en devalueren van spam-achtige of manipulatieve links. Kwalitatieve linkbuilding biedt dus een veiligere langetermijnstrategie.
Bij het bouwen aan het linkprofiel is het belangrijk dat links zijn verkregen door de kwaliteit, relevantie, en waarde van de content op de website. Een natuurlijk linkprofiel weerspiegelt een gezonde mix van verschillende soorten links die op diverse manieren en vanuit verschillende bronnen zijn verkregen. Enkele kenmerken hiervan zijn:
Het monitoren van je concurrentie bij linkbuilding is cruciaal. Het biedt inzicht in de linkbuildingstrategieën van concurrenten, helpt kansen voor nieuwe backlinks te identificeren, maar ook het vergelijken van jouw linkprofiel met dat van je concurrenten helpt je om je eigen voortgang en succes te meten. Het helpt bij het stellen van realistische doelen voor je linkbuildingstrategie gebaseerd op de prestaties van de concurrentie.
Voor het monitoren van je linkbuilding strategie zijn er binnen de branche verschillende opties die je kunnen helpen met het maken van analyses, monitoren van je concurrentie en in kaart brengen van nieuwe kansen.
Ahrefs is een van de meest uitgebreide tools voor linkanalyse, bekend om zijn snelle indexatie van backlinks. Het biedt gedetailleerde inzichten over backlinkprofielen, inclusief de kwaliteit van links, ankerteksten, en de autoriteit van verwijzende domeinen.
Ahrefs hanteert de KPI´s UR = URL-rating & DR = Domain Rating
Moz Link Explorer is een tool die uitgebreide informatie biedt over het backlinkprofiel van een website, inclusief domeinautoriteit (DA), pagina-autoriteit (PA), en spam score. Het helpt bij het identificeren van nieuwe linkbuildingkansen en het analyseren van de linkprofielen van concurrenten.
SEMrush is iets allrounder en biedt een breed scala aan SEO-tools, uiteraard inclusief functies voor linkbuilding en backlinkanalyse. Het stelt gebruikers in staat om het backlinkprofiel van elke website te bekijken, inclusief die van concurrenten, en biedt inzichten in de kwaliteit van backlinks, de verdeling van linktypes, maar monitort juist ook je posities.
Majestic is gespecialiseerd in linkanalyse en heeft een van de grootste databases van indexlinks. Het biedt gedetailleerde rapporten over het aantal backlinks, verwijzende domeinen, Trust Flow (TF), en Citation Flow (CF) scores, wat helpt bij het beoordelen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van backlinks.
Bij linkbuilding worden verschillende KPI’s gehanteerd om de effectiviteit en voortgang te meten. De meeste gebruikte KPI’s zijn:
Het totale aantal nieuwe backlinks dat naar je website verwijst. Deze metric geeft een algemeen beeld van de groei van je linkprofiel.
De autoriteit en relevantie van de verwijzende domeinen. Kwalitatieve backlinks van websites met hoge domein autoriteit (DA / DR) of pagina-autoriteit (PA / UR) zijn waardevoller voor je SEO.
Het aantal unieke domeinen dat naar je website linkt. Het is beter om backlinks te hebben van een breed scala aan domeinen dan meerdere links van een beperkt aantal domeinen.
De variëteit in de gebruikte ankerteksten voor links naar je website. Een natuurlijk en divers anchortekstprofiel zorgt voor een natuurlijk linkprofiel.
De veranderingen in de posities van je website voor relevante zoekwoorden op de pagina’s waar je op gefocust hebt. Dit is een directe indicator van de impact van linkbuilding op SEO.