Moderne content marketing
Content marketing is door de jaren heen opgebloeid tot één van de meest populaire begrippen in de online marketing wereld. Content marketing zal in 2015 nog steeds erg belangrijk zijn. Zelfs nog veel belangrijker dan in 2014.
Een definitie van het begrip content marketing kan zijn: Op een relevante en aantrekkelijke manier de lezer een helpende hand bieden zonder gebruik van verkooppraatjes.
Consumenten hebben tegenwoordig veel meer behoefte aan informatie voor het aanschaffen van een bepaalde product of dienst. Door middel van content marketing wordt jouw informatie daarvoor gebruikt.
Het begin: de content marketing strategie
De kwaliteit van de content hangt vooral af van de voorbereiding en uitvoering. Een doordachte content strategie is het antwoord. Hier staat een opsomming van de belangrijkste punten van een goede content strategie:
- Formuleren van de doelstelling
- Vaststellen van de doelgroep
- Waar ga je content over plaatsen?
- In welke vorm ga je content plaatsen? (blogs, podcasts, infographics etc.)
- Op welke kanalen ga je de content plaatsen, en is de content deelbaar via social media?
- Wanneer ga je de content plaatsen? (Kerst, zomer, winter)
Echter kun je van tevoren zelden een perfecte content strategie opzetten. Tijdens de uitvoering moet altijd rekening gehouden worden met veranderingen in de markt, actualiteiten, updates et cetera.
Volgens deze infographic door Marketingprofs hebben 35% van de marketeers wereldwijd een gedocumenteerde content marketing strategie.
Verschillende soorten content
Content marketing is een erg groot en onduidelijk begrip. Uiteindelijk moet de content natuurlijk doelgericht zijn. De doelgroep moet aangedreven worden en de concurrent moet zich geïntimideerd voelen.
Wat wil jij als ondernemer uiteindelijk bereiken? Veel geld en werelddominantie? Laten we de focus even op geld leggen.
Om klanten te trekken en geld te verdienen zijn de volgende 5 vormen van content het meest effectief:
- How-to’s
- Verhalen
- Visuele artikelen (artikelen met veel instruerende/voorbeeld foto’s. Bijvoorbeeld over functionele design meubels)
- Podcasts
- Interviews
Dan zal ik deze vormen van content ook gelijk even uitleggen.
Met how-to’s kun je de lezer een door jou bepaald pad laten volgen. Gebruik how-to artikelen om de lezer te instrueren over jouw diensten en hoe klanten zelf de kleine dingen kunnen doen en jouw werk kunnen controleren. Creëer een duidelijk verhaal door middel van een stappenplan. How-to’s zijn erg populair op social media, gezien lezers door het delen van deze verhalen elkaar ook een handje kunnen helpen.
Een persoonlijk verhaal doet het altijd goed. Leg de lezer uit wat je zelf zou doen in een bepaalde situatie. Laat de lezer zien hoe jouw bedrijf met problemen om gaat. Het gebruik van ‘cliffhangers’ is bij zo’n verhaal niet ongewoon, maak de lezer nieuwsgierig naar het vervolg van het verhaal.
Wat momenteel ook erg populair is, zijn de visuele artikelen. Laat de lezer zien wat je bedoelt. Dit wordt vooral vaak, en effectief toegepast bij interieur blogs. Je kunt de lezer een serie foto’s tonen zoals ‘before and after’ foto’s of infographics. Zo kan de lezer in één oogopslag zien wat je doet of hoe de markt er momenteel uit ziet.
Waar de moderne lezer ook erg van houdt zijn podcasts. Leg iets uit over een bepaald onderwerp door middel van een YouTube video of een geluidsopname. Zo kun je ook series over een bepaald onderwerp maken. Het grote voordeel hiervan is dat de lezer (eigenlijk luisteraar of kijker) het gevoel ontwikkeld dat men een band met je heeft. Als je leuk vertelt en gebruik maakt van leuke visuele trucjes heb je al snel de aandacht van de lezer. Wie weet word je zelfs wel beroemd.
Mocht je zelf niets weten om over te schrijven, dan kun je een expert om inspiratie vragen. Neem bijvoorbeeld eens een interview af. Met een bekende naam in de titel van je artikel trek je al snel potentiële lezers aan. Stel gerichte vragen, vragen waar de doelgroep ook in geïnteresseerd is. Zo word je artikel gelijk een stuk betrouwbaarder.
Kwaliteit van de content: content is king
Vroeger kreeg je regelmatig de vraag of jij even een backlinkje op je website kon plaatsen. Dit was dan goed voor je off-page SEO. Inschrijven bij bedrijvengidsen en startpagina’s was hét ding. Echter was Google het hier niet mee eens, Google kan je er nu zelfs zwaar voor afrekenen.
Gezien het ruilen van links niet meer zo effectief is als dat het vroeger was, stappen veel mensen over naar content marketing en gastbloggen. Echter blijkt dit ook al lang niet meer zo effectief te zijn als dat het vroeger was. Wat blijft er dan over?
Het antwoord is relevante content, waar de lezer iets aan heeft en graag wilt delen met anderen. Tegenwoordig is het verzamelen van zo veel mogelijk links niet meer belangrijk, maar juist moeite doen voor de links. Google wilt dat jij content ontwikkelt waar andere mensen hun bed voor uit willen komen.
Nu is de uitspraak ‘content is king’ natuurlijk ook niet helemaal waar. Niet alle content is king. Het publiceren van content waar de lezer daadwerkelijk iets mee kan, die content is king.
Wanneer is content dan relevant?
Eén van de bekendste vormen van relevante content is nieuws. Of het nu nationaal of internationaal is, bijna iedereen praat graag mee over het nieuws. Persoonlijk vind ik het wel leuk om te weten dat er in ons dorp een nieuwe supermarkt geopend wordt, maar nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je op een website over mobiele telefoons een artikel over een omgevallen boom in Nieuw-Zeeland gaat plaatsen. Herken relevante content.