Vijf manieren voor een onweerstaanbare website in Google
Als SEO-specialisten vinden wij het belangrijk dat websites van onze opdrachtgevers goed gaan ranken in de zoekmachine. Dit is echter niet het enige waar wij waarde aan hechten. Wanneer je website bovenaan in Google staat, is het natuurlijk wel van belang dat er ook op geklikt wordt. Hiervoor is een aantrekkelijke meta title en meta description een vereiste. Deze vormen samen ten slotte het zoekresultaat in Google en bezorgen je kliks!
Title tag en de SEO-waarde ervan
De title tag is van onschatbare waarde voor je website. Het is de naamgeving van een bepaalde pagina binnen je website. Hij wordt dus met deze titel weergeven in het tabblad van de browser, maar ook in de zoekresultaten. Het laat niet enkel potentiële bezoekers zien waar je website over gaat, maar ook de zoekrobot en is dus van belang voor je SEO.
Het is belangrijk dat Google weet waar een pagina binnen je website over gaat. Daarom is het van belang dat je het onderwerp of het keyword van een bepaalde pagina laat terugkomen in de title tag. In onderstaande diagram zijn de posities van verscheidene opdrachtgevers bijgehouden op lokale zoekwoorden. Na het optimaliseren van de title tags stegen de topposities in Google significant. Belangrijke aanpassingen die we hebben gemaakt in deze title’s:
- Plaatsnamen terug laten komen op diverse pagina’s
- Keywords vooraan in de title gezet
- Gekeken welke invloeden voorzetsels hebben, bijvoorbeeld:
- Rijschool Eindhoven
- Rijschool in Eindhoven
Click-Through rate verhogen voor meer bezoekers
Wanneer je de CTR wilt verhogen binnen de zoekresultaten van de zoekmachine kun je twee opties kiezen. Een zo hoog mogelijke positie waardoor er verhoudingsgewijs meer mensen klikken op je website. Voor sommige keywords geld echter een moordende concurrentie. Op keywords waarop je graag gevonden wilt worden, staan wellicht grote spelers, bijvoorbeeld in de telecom. Wil je bij deze keywords op positie 5 tot en met tien opvallen, dan kan een uitspringende meta description en title tag het verschil maken.
Hoe kan ik mijn metadescription en title tag op laten vallen?:
- Gebruik keywords. Deze worden na een zoekopdracht vetgedrukt gemaakt wanneer ze overeenkomsten vertonen. Dat zorgt voor verbeterde zichtbaarheid en levert over het algemeen een hogere click-through rate op.
- Zorg voor de juiste lengtes. Een title tag kan maximaal 50 tot 60 karakters bevatten. Dit hangt af van de breedte van de gebruikte tekens. Wanneer je deze te lang maakt wordt hij afgekapt. Een meta description kan 150 tot 160 tekens bevatten.
- Zorg ervoor dat je title’s en descriptions uniek zijn. Wil je dit snel controleren? Ga dan naar Google en type in: site:www.jouwURL.nl. Alle pagina’s die worden geïndexeerd zullen dan in de resultaten verschijnen.
- Houd er rekening mee dat de meta description geen rankingfactor is. In 2009 heeft Google al bekend gemaakt dat de metadescription geen invloed heeft op de posities in de zoekmachine. Het gaat er dus enkel om dat jij een overtuigende tekst neerzet die bezoekers naar je website lokt.
- Zorg ervoor dat de title tag en meta description relevant zijn aan de inhoud van een pagina. Natuurlijk wil je geen bezoekers die gelijk wegklikken, dus zorg ervoor dat de webpagina aantrekkelijk en overzichtelijk is ingericht.