Waarom contentmarketing een must is voor jouw bedrijf

Waarom contentmarketing een must is voor jouw bedrijf

De gevleugelde uitspraak ‘content is king’ zul je ongetwijfeld al eens gehoord hebben als je interesse hebt in marketing en branding. Wil je jouw bedrijf op de kaart zetten, dan is waardevolle content onmisbaar om het verschil te maken met jouw merk, product of bedrijf. In deze blog delen we de belangrijkste redenen om voor contentmarketing te kiezen, waarom het een must is voor jouw merk en hoe je meer kunt bereiken met content.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het geheel van marketingactiviteiten dat erop gericht is om relevante informatie (content) voor jouw doelgroep te creëren en te verspreiden. Het doel van contentmarketing is om een relatie op te bouwen met huidige en potentiële klanten en om een product, dienst of merk onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Dit kan een blog, infographic of video zijn, maar ook social posts, podcasts, illustraties, whitepapers, vlogs, polls, webinars PDF-documenten of een e-book. Met kwalitatieve content deel je informatie over jouw branche en producten en bied je antwoord op vragen van jouw doelgroep. Het is een van de belangrijkste pijlers van jouw marketingstrategie.

Waarom investeren in contentmarketing?

Er zijn talloze voordelen verbonden aan contentmarketing. Het is dé basis van SEO en zet jouw bedrijf nóg beter op de kaart! Het is daarnaast een uitgelezen manier om je online zicht- en vindbaarheid te vergroten.

Zoekmachines houden van content

Zoekmachines houden van content en ze belonen websites met kwaliteitscontent met een hogere ranking. Jouw website is dan immers relevant voor jouw doelgroep, omdat ze op jouw site content kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit zorgt ervoor dat bezoekers jouw site beter kunnen vinden, waardoor er meer traffic voor jouw website gegenereerd kan worden.

Je speelt in op de wensen van jouw doelgroep

Met contentmarketing kun je precies inspelen op de wensen van de (potentiële) klant. Door middel van effectieve content kun je echt contact maken met je doelgroep. Wat zijn de pijnpunten waar jouw doelgroep tegenaan loopt? Wat hebben ze nodig om hun customer journey te volbrengen? Dit zijn vragen die je met contentmarketing beantwoord krijgt door jouw doelgroep. Bijvoorbeeld wanneer je een video post en jouw doelgroep daarop reageert met vragen of opmerkingen over het product, het gebruik of wat ze nog missen in een video. Waardevolle informatie waarmee je jouw merk of product nog beter kunt maken!

Je verhoogt de kans op conversie en blijft relevant

Een goede landingspagina kan heel effectief zorgen voor meer conversie en nieuwe leads. Door jouw website continu te optimaliseren, houd je deze actueel en bereik je de juiste doelgroepen. Je kunt ook klanten helpen in hun beslissingsproces en hen van relevante informatie voorzien. Het is zowel een korte- als langetermijninvestering, dus je hebt nog lang rendement van jouw investering. Overigens is het wel belangrijk dat je de content op jouw website continu blijft optimaliseren. Zet je namelijk content op je website en doe je er vervolgens niks meer mee, dan zullen zoekmachines dit oppikken wat uiteindelijk gevolgen heeft voor je ranking. Houd je jouw content up-to-date en ruim je ook regelmatig dode links en gebroken afbeeldingen op, dan is dit prettiger voor je bezoeker en beter voor je website.

Je legt de basis voor een sterke klantrelatie en interactie met je doelgroep

Jouw social mediaperformance verhoogt, wanneer je kwalitatieve content maakt die jouw doelgroep raakt. Zijn jouw social mediaberichten, vlogs, podcasts en video’s relevant genoeg, dan creëer je automatisch meer interactie met je doelgroep. Bovendien kun je de kans op conversie verhogen en nieuwe klanten interesseren voor jouw merk, product of dienst.

Meer informatie? Neem contact met ons op.

Voor welke doelen zet je contentmarketing in?

Je kunt contentmarketing voor uiteenlopende doelen inzetten. Meestal wordt contentmarketing ingezet om meer bezoekers aan te trekken of om meer conversie voor een website te genereren. Het wordt ook ingezet om contactinformatie van bezoekers te verzamelen, of om een klantrelatie op te bouwen en onderhouden. Zo kun je bezoekers informeren, entertainen of inspireren met jouw content, waardoor ze jouw merk of bedrijf beter zullen onthouden. Daarnaast biedt contentmarketing de mogelijkheid voor klanten om hun klantreis af te maken. Zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar een bepaald product, dan kan jouw content ertoe bijdragen dat een klant overgaat tot een aankoop. Daarnaast positioneer je jezelf als autoriteit binnen jouw branche, waardoor je meer vertrouwen opwekt bij jouw bezoekers. Met content leg je de basis om een sterke relatie met je doelgroep op te bouwen.

Laat je bedrijf groeien door een krachtige contentmarketingstrategie

Bereik de doelgroepen die jij wilt en zet de volgende stap in jouw SEO-strategie. Online vindbaarheid is tegenwoordig onmisbaar voor bedrijven. Door te investeren in content die voor jouw bezoekers relevant is, optimaliseer je niet alleen jouw website, maar bied je ook een betere website-ervaring aan jouw bezoekers. Je converteert bezoekers naar leads en kunt hierdoor meer omzet behalen. Bovendien kun je op basis van data meer klantinteractie genereren en effectieve marketingstrategieën opzetten. Reden genoeg dus om, als je dat nog niet gedaan hebt, vandaag nog te starten met contentmarketing!