Wat is SEO?

Waarschijnlijk heb je wel eens van SEO gehoord, maar wat is het nu eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het is het geheel van activiteiten om voor jouw website een hogere, organische zoekmachinepositie te realiseren. Door op relevante zoekwoorden goed vindbaar te zijn, resulteert dit in meer online vindbaarheid, meer bezoekers en een hogere omzet voor jouw website.

Wat is zoekmachineoptimalisatie en waarom is het zo belangrijk?

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een onderdeel van zoekmachinemarketing. Het zorgt ervoor dat jouw website beter gevonden wordt in de organische (dat wil zeggen: niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Onder zoekmachineoptimalisatie vallen verschillende diensten zoals linkbuilding, website content en technische SEO. Al deze diensten samen zorgen ervoor dat jouw website beter vindbaar is en meer omzet kan genereren. Dat is belangrijk, omdat de online concurrentie dagelijks toeneemt. Met zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat je de concurrentie steeds voor blijft en dat je bovenaan blijft staan in de zoekresultaten.

Wat is zoekmachinemarketing?

Zoekmachinemarketing, ook wel bekend als Search Engine Marketing of kortweg SEM, is een specialisme binnen marketing wat zich richt op het beter vindbaar maken van webpagina’s in zoekmachines. Zoekmachinemarketing bestaat uit twee onderdelen: SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising).

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA hebben een verschillende betekenis en doelstelling. SEO richt zich op het verbeteren van de positie van jouw website in de organische, niet-betaalde zoekresultaten van zoekmachines. Hiervoor wordt zowel on-site als off-site optimalisatie gebruikt om jouw website hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Het duurt langer eer je resultaat ziet van een SEO-campagne, maar de resultaten zijn ook langer zichtbaar.

 

SEA betekent vertaald in het Nederlands: ‘zoekmachine adverteren’ en richt zich op betaalde zoekresultaten bovenaan de pagina´s in zoekmachines. Door middel van betaald adverteren, wordt jouw website bovenaan getoond wordt in de zoekresultaten. Je ziet dus direct resultaat van de SEA-inspanningen. Bij SEA kom je bovenaan te staan in zoekresultaten zolang je hiervoor blijft betalen. Een belangrijk verschil tussen SEO en SEA, is dat SEO zich richt op de lange termijn en SEA op de korte termijn. Beiden zijn echter onmisbaar voor een goede online marketingstrategie.

Bel voor persoonlijk contact

15 jaar ervaring

Concurrentiebeding op zoekwoorden

Aanvullend op wat de organisatie zelf kan

Ervaring in iedere branche

Hoe werkt een zoekmachine?

Er zijn verschillende zoekmachines zoals Ask, Bing, Yahoo! en YouTube. Deze zijn te verdelen in drie categorieën: ‘crawler based’ zoekmachines, ‘meta’ zoekmachines en ‘subject directory’ zoekmachines. Veruit de meest gebruikte zoekmachine is Google, wat een ‘crawler based’ zoekmachine is, daarom gaan we hier verder op in. Dit type zoekmachine toont aan de hand van een zoekopdracht relevante informatie aan bezoekers. Dit wordt gedaan op basis van crawlers (ook wel spiders of robots genoemd) indexen en algoritmes, die bepalen hoe relevant een website is.

 

De crawlers volgen links van en naar jouw website en slaan deze gegevens op in een database; de index. Op dat moment is jouw website geïndexeerd. Na de indexering wordt bekeken hoe relevant jouw pagina is in verhouding tot andere pagina’s. Dit gebeurt op basis van een complex algoritme. Hoe relevanter jouw website is, hoe hoger deze in de zoekresultaten ranked. Dit klinkt eenvoudig, maar het algoritme van Google is zeer complex en continu aan verandering onderhevig. De uitdaging van SEO en SEA is dan ook om continu mee te veranderen en mee te groeien met het algoritme zodat websites bovenaan blijven staan.

Wat doet een SEO-specialist?

Een SEO-specialist zorgt ervoor dat jouw website zo goed mogelijk vindbaar is in zoekmachines. Het doel is om het aantal organische bezoekers en conversies te verhogen, wat voor jou resulteert in een hogere omzet. Er zijn verschillende disciplines binnen SEO. Zo is er; technische SEO, het schrijven van kwalitatieve content, linkbuilding, het maken van vooronderzoeken en het analyseren, meten en verbeteren van zoekgedrag en resultaten. Binnen We Talk SEO hebben wij meerdere specialisten in dienst, ieder met hun eigen vakgebied. Door al deze specialismen met elkaar te combineren zorgen wij er als team voor dat jouw website naar een hoger niveau wordt getild!

Hoe kom ik bovenaan in Google?

Hoe komt mijn website bovenaan in Google? We Talk SEO helpt je bovenaan te komen! Wij zijn gespecialiseerd in het beter vindbaar maken van websites door middel van SEO. ‘Hoe kom je hoger/bovenaan in de zoekresultaten van Google’ is namelijk een vraag die niet in een of twee zinnen te beantwoorden is. Het verschilt per bedrijf wat er nodig is voor de website om hoger te kunnen scoren in Google. Alleen basiskennis van SEO is hiervoor niet voldoende; je hebt de juiste SEO-tools, software, browser plugins en SEO-technieken nodig om ervoor te zorgen dat jouw website in die topresultaten terecht komt. WeTalkSEO vertelt je alles over SEO, waar SEO goed voor is en hoe je bovenaan komt in Google.

 

Maandelijks kijken we wat de website nodig heeft om de vindbaarheid te kunnen verbeteren. Deze werkzaamheden worden maandelijks gerapporteerd zodat je altijd inzichtelijk hebt wat er exact gedaan wordt. Daarnaast ontvang je elk kwartaal een kwartaaloplevering met de tot dan toe behaalde resultaten, welke met onze accountmanager op locatie wordt besproken.

Voordelen van een maatwerk SEO-campagne

  • Maandelijkse rapportage
  • Elke drie maanden evaluatie
  • Vast aanspreekpunt
  • Concurrentiebeding op zoekwoorden
  • Aanvullend op wat je als organisatie zelf kan

Gratis analyse aanvragen?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie, twijfelt u of zijn er wat onduidelijkheden? Vraag hier uw gratis analyse aan!

On-page SEO, wat is dat?

Wat is on-page SEO en wat doet het voor mijn website? Dat is een vraag die vaak krijgen. On-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen van je website die je voor SEO kunt optimaliseren. Deze onderdelen hebben effect op zoekmachineoptimalisatie. Hierbij kun je denken aan de title tags, meta description, headings, URL’s, alt tekst, content maar ook interne links en zoekwoordoptimalisatie.

Wat is off-page SEO?

Off-page SEO; wat is de korte uitleg en waar dient het voor? Off-page optimalisatie houdt zich bezig met het vergroten van jouw domeinautoriteit. Domeinautoriteit staat voor de waarde die een website of websitepagina heeft op een schaal van 0 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe groter de waarde is. De relevantie van een webpagina wordt gemeten op basis van DR (Domein Rating), UR (URL Rating) en link autoriteit. Voorbeelden van off-page SEO zijn linkbuilding, bloggen, social media en adverteren.

SEO vs. Adwords

Wat is beter, SEO of SEA? Wat bij jouw website past, hangt af van de doelstellingen die je hebt. Google Adwords wordt gebruikt voor SEA en zorgt voor direct resultaat. Hiermee zorg je dat jouw advertenties bovenaan in de zoekresultaten worden getoond. Stopt jouw betaling, dan vervalt ook jouw hoge positie in de zoekresultaten. Hierdoor kun je wel op korte termijn veel bezoekers bereiken. SEO focust zich op langetermijndoelstellingen. Door jouw website SEO-proof  in te richten en continu te verbeteren, zorgt dit op lange termijn voor hoge posities in zoekmachines. Hierdoor kun je langer bezoekers bereiken en de resultaten blijven langer behouden. SEO en SEA versterken elkaar dus wil je weten wat voor jouw bedrijf de beste strategie is? Laat je dan adviseren en vraag direct een gratis analyse aan.

SEO vs. Social

Hier zou eigenlijk SEO en social moeten staan, want je kunt niet zonder een van de twee. SEO en social gaan hand in hand, want Social Media Marketing (SMM) valt onder off-page SEO optimalisatie. Als bedrijf kun je tegenwoordig niet meer zonder social media en platforms als Facebook en Instagram zijn ideaal om jouw diensten of producten promoten. Door beide in te zetten creëer je een effectieve marketing strategie.

Wat is het verschil tussen white hat en black hat SEO?

Heb je wel eens oude cowboyfilms gezien? Die waarin de helden een witte hoed droegen en de schurken een zwarte? Dat is waar de termen white hat SEO en black hat SEO vandaan komen. White hat is de ‘goede’ versie van SEO, terwijl black hat SEO gebruikt wordt om zoekmachines dusdanig te manipuleren dat websites via een kunstmatige manier hoger scoorden. De term black hat SEO wordt daarom ook vaak op een denigrerende manier gebruikt. Vroeger, toen zoekmachineoptimalisatie nog relatief nieuw was, werden er black hat SEO-methodes gebruikt om websites hoger te laten ranken. Zo werden teksten vol gegooid met relevante zoekwoorden, maar werd er amper gekeken naar leesbaarheid van een tekst. Of er werden bij zogenaamde linkfarms willekeurige links gekocht om aan linkbuilding te kunnen doen. Hierdoor konden websites op korte termijn hoger scoren in zoekmachines.

 

Het manipuleren van het algoritme was echter niet wat aanbieders voor ogen hadden met hun zoekmachines, daarom zijn ze hun algoritmes continu blijven verbeteren. Werd er vervolgens een update uitgerold, dan kelderden de websites die black hat SEO gebruikten in de zoekresultaten. Voor bedrijven die wel gebruik maakten van white hat SEO veranderde er niet zo veel en zij bleven hun hoge positie behouden. Deze algoritmes zijn de afgelopen jaren alleen maar beter geworden, daarom zitten er behoorlijk veel voordelen aan white hat SEO. Hoewel het aanvankelijk interessant kan lijken om met black hat SEO aan de slag te gaan, is dit een korte-termijn aanpak die op de lange termijn negatieve consequenties voor je website kan hebben.

Lokale SEO en landelijke SEO

Wie wil je bereiken? Veel ondernemers willen hun website landelijk, voor heel Nederland vindbaar maken. Dat is natuurlijk een goed streven, maar het kost veel tijd, energie en investeringen om bij landelijke SEO hoge resultaten te bereiken. Ben je een lokale ondernemer? Dan kan het voor jou meer resultaten opleveren door voor een lokale SEO-strategie te kiezen. Dit wil niet zeggen dat je landelijk geen klanten kunt bereiken, maar dit zorgt er wel voor dat de focus op lokale klanten ligt. Wanneer je jouw SEO uitbesteedt aan We Talk SEO maken we van tevoren een website- en concurrentieanalyse om te bepalen welke strategie voor jouw onderneming het beste werkt.

Waarom wil je als ondernemer SEO inzetten?

Er zijn veel redenen waarom je als ondernemer SEO wilt inzetten voor jouw website. ‘Hoe krijg ik mijn website bovenaan bij Google?’ is een vraag die we vaak horen van ondernemers, wat direct aangeeft waarom SEO zo belangrijk is. Jij wilt online jouw producten of diensten verkopen, of jouw bezoekers informeren. Hoe vinden jouw bezoekers jouw website? Precies, door te googlen! Een van de belangrijkste redenen om met SEO te starten is dat je met SEO jouw website of webshop beter vindbaar kunt maken in zoekmachines. Hierdoor kun je sneller gevonden worden door bezoekers, wat weer tot een hogere omzet kan leiden. Daarnaast zorgt SEO ervoor dat er niet willekeurige bezoekers, maar bezoekers die gericht op jouw product of dienst gezocht hebben op jouw site terecht komen. Hoe meer relevante (organische) bezoekers er op jouw site komen, hoe groter de kans is dat ze bij jou een product of dienst af zullen nemen. Kortweg zijn de voordelen van SEO:

 

  • Online zichtbaarheid wordt vergroot
  • Meer bezoekers op jouw website
  • Beter vindbaar voor jouw doelgroep
  • Verhoogde kans op omzetverhoging
  • SEO levert waardevolle data over jouw klanten
  • SEO werkt langdurig voor jouw website

Ik heb een nieuw websitedomein, kan ik mijn huidige SEO omzetten?

SEO migraties is iets wat we regelmatig doen voor onze klanten. Wanneer een oud websitedomein wordt omgezet naar een nieuwe, dient jouw SEO vanzelfsprekend ook omgezet te worden. Ook wanneer je overstapt op een ander platform, of als je andere grote wijzigingen aan jouw website doorvoert, is het belangrijk om een websitemigratie uit te laten voeren. Door dit goed te plannen zorg je ervoor dat je opgebouwde SEO-waarde behoudt en dat je geen organisch SEO-verkeer kwijtraakt.

SEO FAQ

Wellicht heb je nog meer vragen over SEO. Zoals wat de laatste SEO trends en ontwikkelingen zijn, hoe Google updates werken of SEO termen zoals SERP, PR en DR betekenen. Of misschien wil je weten hoe je met advertorials hoger komt in Google. Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek. Wij helpen je graag met het opzetten van een sterke SEO-strategie!

Wat kost SEO?

Nu je antwoord hebt op vragen als ‘Wat betekent SEO’, ‘Hoe werkt SEO’, ‘Wat is SEO waarde en SEO optimalisatie’ en ´Wat is SEO marketing´, ben je vast benieuwd naar de vraag ‘Wat kost dat?’. Als online marketing bureau leveren wij altijd maatwerk voor al onze klanten waardoor wij geen vaste prijzen hanteren. Iedere website is namelijk anders en heeft een andere marketingstrategie nodig. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek, so we can talk SEO!

We Talk SEO: hét gespecialiseerd online marketing bureau

We Talk SEO B.V. richt zich op drie belangrijke aspecten van SEO:

  • Technische SEO: Hoe goed is jouw website bereikbaar voor Google en hoe indexeert Google deze website? Zijn er knelpunten voor de vindbaarheid, zoals bijvoorbeeld de snelheid van de website?
  • Website content: Zijn er relevante zoekwoorden verwerkt in jouw teksten en titels? Zijn jouw teksten Google-vriendelijk ingericht?

Linkbuilding: Hoe krachtig is jouw huidige linkprofiel en hoe kun je meer en betere links van andere websites krijgen? Hoe verhoog ik de autoriteit van mijn website?

Werkwijze We Talk SEO

We Talk SEO B.V. werkt altijd volgens de Google richtlijnen en we volgen onze strategieën. Door een gedegen vooronderzoek uit te voeren, zorgen we voor een onderbouwde strategie, waarop we altijd kunnen terugvallen. Deze resultaten verwerken we in een SEO-rapport. In dit rapport zijn onder andere een zoekwoordenonderzoek, concurrentieonderzoek, contentanalyse, analyse van de website structuur, technische analyse, backlinkanalyse en een SEO-strategie opgenomen. In het vervolgtraject verwerken we relevante zoekwoorden op een effectieve manier in jouw webteksten, zorgen we voor een logisch ingedeelde website en zorgen we voor een technische SEO-optimalisatie. We voorzien jouw website tevens van een krachtig linkprofiel. Hierdoor hebben we onze klanten op topposities in Google gekregen!

Voordelen We Talk SEO

Door onze ruime ervaring in de SEO-wereld, zijn wij optimaal in staat om jouw website zoekmachineproof te optimaliseren en te voorzien van een krachtig linkprofiel. Al deze werkzaamheden hebben als doel: hogere posities in de zoekmachines, meer bezoekers, meer klanten en meer omzet. Voordelen van een samenwerking met We Talk SEO B.V.:

 

  • Topposities in Google
  • Uitgebreid vooronderzoek middels het SEO Rapport
  • Groot netwerk door kwalitatieve linkbuilding
  • Flexibele, transparante werkwijze
  • Uitgebreide, maandelijkse rapportage

Aan de slag met SEO?

Wil je aan de slag met jouw website, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact op met onze specialisten of vraag direct gratis SEO tips aan! In deze analyse geven wij jou gepersonaliseerde tips om meteen te starten met een betere vindbaarheid!

Interesse?

Onze SEO specialisten hebben voor kleine én grote ondernemingen,
van SEO-starters tot SEO-gevorderde op belangrijke
zoektermen topposities/conversies behaald in de zoekmachine.
Neem contact op en informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.