Hoe werkt een zoekmachine?
Er zijn verschillende zoekmachines zoals Ask, Bing, Yahoo! en YouTube. Deze zijn te verdelen in drie categorieën: ‘crawler based’ zoekmachines, ‘meta’ zoekmachines en ‘subject directory’ zoekmachines. Veruit de meest gebruikte zoekmachine is Google, wat een ‘crawler based’ zoekmachine is, daarom gaan we hier verder op in. Dit type zoekmachine toont aan de hand van een zoekopdracht relevante informatie aan bezoekers. Dit wordt gedaan op basis van crawlers (ook wel spiders of robots genoemd) indexen en algoritmes, die bepalen hoe relevant een website is.
De crawlers volgen links van en naar jouw website en slaan deze gegevens op in een database; de index. Op dat moment is jouw website geïndexeerd. Na de indexering wordt bekeken hoe relevant jouw pagina is in verhouding tot andere pagina’s. Dit gebeurt op basis van een complex algoritme. Hoe relevanter jouw website is, hoe hoger deze in de zoekresultaten ranked. Dit klinkt eenvoudig, maar het algoritme van Google is zeer complex en continu aan verandering onderhevig. De uitdaging van SEO en SEA is dan ook om continu mee te veranderen en mee te groeien met het algoritme zodat websites hoog in Google komen of blijven.