Zet je bedrijf op de kaart met Een Google Mijn Bedrijf pagina
Als lokale ondernemer is het belangrijk dat je de klanten in je omgeving optimaal kunt bedienen. Ben je als retailer actief dan kun je via Google Mijn Bedrijf je klanten al van veel informatie voorzien zoals openingstijden, routes en zelfs jou USP’s! Ten slotte vindt Google lokale resultaten steeds belangrijker omdat dit ten goede komt aan de gebruikerservaring.
Profiteer van lokaal en mobiel!
Om lokaal goed gevonden te worden in de zoekresultaten is het belangrijk dat je twee zaken goed regelt.
- Een Google Mijn Bedrijf pagina instellen en zo juist mogelijk invullen zodat de vermelding zo sterk mogelijk wordt!
- Je website optimaliseren zodat deze goed gevonden wordt
Mensen maken tijdens de eerste fases van hun aankoopproces steeds vaker gebruik van Google. Dit komt onder andere doordat de toegang tot internet steeds makkelijker wordt. Wanneer men in een fysieke winkel staat en er is drukte of weinig service, dan kan men zelfs mobiel op zoek gaan naar een vergelijkbare winkel in de buurt! Wanneer Google genoeg informatie heeft over je onderneming dan zal deze bij dergelijke zoekopdrachten gevonden worden.
Welke stappen moet je volgen als ondernemer om je website en bedrijfsgegevens op de juiste momenten naar voor te laten komen?
In bovenstaande afbeelding is de zoekopdracht We Talk SEO. Doordat we een Google bedrijfspagina hebben ingesteld komt er naast de zoekresultaten een venster naar voren waarin ons pand, een kaart en nog verdere informatie te zien is. Als bakker, horecagelegenheid of zelfs voor een hotel kan dit op het laatste moment nog consumenten wegwijs helpen in het aankoopproces.
Google bedrijfspagina inrichten
Van veel bedrijven heeft Google al de nodige informatie. Dit komt vaak uit bedrijfsgidsen en telefoonboeken. De pagina zoals deze nu is ingericht is echter zeer beperkt en nog niet door jezelf in te vullen! Als bedrijfseigenaar kun je deze pagina echter claimen en verifiëren. Je krijgt op je adres een code thuis gestuurd van Google of je kunt hem verifieren via Google Search console. Vanaf dit moment ben je in de mogelijkheid om openingstijden, je logo, afbeeldingen en een beschrijving van je organisatie toe te voegen.
Waar moet ik aan voldoen om in aanmerking te komen voor een bedrijfspagina?
- Maak een Google Account aan wanneer je deze nog niet hebt.
- Heeft je organisatie, onderneming of bedrijf een fysiek adres? Zoja dan kom je in aanmerking voor een bedrijfspagina. Dit wordt gecontroleerd middels het opsturen van een code.
- Richt je pagina in naar de echte werkelijkheid. Google wilt dat uw bedrijf net zo wordt weergeven als offline wanneer het gaat om branding. Google hanteert hier richtlijnen voor!
- Gebruik de meest juiste categorie om je bedrijf te beschrijven. Het kan zijn dat de precieze categorie er niet tussen staat, kies dan voor de meest passende.
- Vul je beschrijving zo helder en juist mogelijk in. Vul je bewust onjuiste informatie in? Dan loop je het risico dat je account wordt opgeschort en wordt alle bedrijfsinformatie uit de zoekresultaten verwijderd.
Hoe vul je een bedrijfspagina goed in?
Het is van belang dat je start met het kiezen van het juiste bedrijfstype. Ben je fysiek aanwezig in een winkel, heb je een bepaald servicegebied of ben je juist actief als merk, product, muziekband en dus niet in bezit van een fysiek bezoekadres.
Wanneer je de pagina hebt aangemaakt kun je starten met het invullen van de basisgegevens. Hiervoor kies je je bedrijfsnaam, de juiste categorie en een beschrijving. De beschrijving kun je zo invullen zodat deze je bedrijf promoot. Zorg dan ook voor het toevoegen van USP’s en voordelen welke jij kan bieden. De keywords omtrent je diensten dienen hierbij op een natuurlijke manier naar voren te komen. Tot slot vul je overige gegevens in zoals contactgegevens, je website en openingstijden. Doordat je al deze gegevens juist invult zorg je ervoor dat je je (potentiële) klanten nog beter kan bedienen.
Met een Google Bedrijfspagina zijn er nog veel meer mogelijkheden om jouw website of bedrijf een klant te overtuigen. Zo kunnen er ook recensies worden geschreven door bestaande klanten welke via Google getoond worden.